Met name door de alsmaar strenger wordende emissienormen moeten autofabrikanten en toeleveranciers meer dan ooit samenwerken om de uitdagingen het hoofd te bieden. "De kennis die we daarbij opdoen, sijpelt door naar de aftermarket", aldus Laurent Sijs, Business Development Manager Benelux. "We weten wat er speelt in de auto-industrie en dat is een absolute voorwaarde om succesvol te zijn in een continu veranderende markt." In de Benelux is de Amerikaanse toeleverancier vooral sterk met rem-, stuur- en ophangingsdelen, maar het levert ook diagnoseapparatuur, filters, motormanagementcomponenten, aircosystemen en dieseltechnologie. Het bedrijf heeft net als zijn concurrenten veel last van namaakonderdelen uit Azië, maar Sijs is ervan overtuigd dat kwaliteit het uiteindelijk toch wint van prijs. "Onze diagnoseapparatuur bijvoorbeeld is wijd bekend, zo leveren we deze in Nederland aan Euromaster via distributeur PartsPoint", vertelt Sijs. "De apparatuur wordt geleverd in combinatie met een jaarlicentie, die een aantal updates per jaar omvat. We verkopen niet alleen de apparatuur, maar ook de knowhow. Daarmee onderscheiden we ons."

Schaalgrootte
Sijs ziet de markt in hoog tempo veranderen. "Er komen steeds meer internationale aankoopgroeperingen, dat heeft grote gevolgen. Maar wij hebben de schaalgrootte om daarop in te spelen." Ook biedt Delphi volgens hem een zeer omvangrijke productreeks en levert het bedrijf kwaliteit van OE-niveau aan de aftermarket. "Daarnaast lopen we voorop op bijvoorbeeld het gebied van telematica en autonoom rijden. Delphi focust zich steeds meer op innovaties en die kennis komt uiteindelijk weer ten goede aan de aftermarket."