Gaat private lease de occasionmarkt redden?

Een Fiat 500 voor 199 euro per maand. Met dat aanbod zette MediaMarkt private lease in Nederland definitief op de kaart. In 2016 groeide het aantal privé leaseauto’s met 78 procent. Prognoses voorspellen in 2020 een wagenpark van 100 duizend auto’s. Met zoveel ‘einde contract’ op komst wordt de occasionmarkt flink opgeschud. Vier remarketingexperts over de gevolgen van private lease.

Gaat private lease de occasionmarkt redden?

Eind dit jaar komen ze. Niet de Russen, maar de eerste series van de 1100 Fiat 500’s die via MediaMarkt aan particulieren zijn geleased door Leaseplan. Het is de eerste stroom van voornamelijk A-segment auto’s die als gebruikt in zullen stromen, waarna ook de Citroen C1, Peugeot 108 en de Toyota Aygo in riante aantallen zullen volgen.

Vast maandbedrag

Maar na het A- en B-segment zullen niet-zakelijke automobilisten ook voor auto’s uit het C- en D-segment gaan kiezen, voorspellen de kenners. Daar liggen twee ontwikkelingen aan ten grondslag. Zo went de Nederlander steeds meer aan het betalen van een vast maandbedrag in ruil voor betrouwbare mobiliteit. Michael Bernsen, Manager Remarketing & Logistics van Alphabet Nederland: "Dankzij private lease wordt een nieuwe auto haalbaar voor een doelgroep die tot dusver alleen maar gebruikt reed." Tegelijkertijd zal privé leasen van auto’s uit het C- en D-segment groeien, onder invloed van het invoeren van mobiliteitsbudgetten door werkgevers. "Nu je als werknemer zelf mag kiezen wat je doet met je mobiliteitsbudget, en bijtellingspercentages minder belangrijk zijn, zullen mensen zichzelf weer gaan verwennen", denkt Wierd Meijering, directeur en eigenaar van de AVN Group. "En dat zal de mix in de markt van occasions goed doen. Die markt wil ook wel eens wat anders dan de zoveelste Peugeot 308."

Ordergeilheid

Op de korte termijn voelt de occasionmarkt voorlopig nog de druk van de zeer scherpe private lease tarieven. "Het prijsverschil tussen een occasion en private lease is nu nog klein. Ik verwacht echter dat de maandtarieven omhoog gaan, waardoor mensen er weer voor zullen kiezen om een occasion te financieren. Maar daarin heeft maar een partij het voor het zeggen: de autofabrikanten", stelt Meijering.
Automotive Retail en Remarketing specialist Michel van Roon beaamt die analyse: "Het is nu nog de ordergeilheid van de fabrikanten die regeert." Ook al zijn het er veel, en meer van hetzelfde, de remarketingexperts zien de stroom aan ex-private leaseauto’s uit het A-segment graag komen. "De private leasestroom is een verrijking van onze portefeuille", stelt Michael Bernsen. "De combinatie van leeftijd (twee tot vier jaar) en kilometerstand is zeker interessant." 

Specialisatie in remarketing

In de toekomst zal private lease zorgen voor nog meer evenwicht in de stroom occasions, zo is de verwachting. "Dan hebben we niet alleen 308’s, Octavia’s en V40’s, maar ontstaat er spreiding. Dat is welkom want de eenzijdigheid is wel lastig", aldus Bernsen. Wierd Meijering van de AVN Group: "We leven voorlopig nog in een occasionmarkt van schaarste. Met de nieuwe bijtellingsnormen zie je dat leaserijders langer doorrijden in hun auto’s met 7 en 14 procent bijtelling, dus de schaarste is voorlopig nog niet opgelost. Dit drijft de vraag en dus de prijs van occasions op."

Bas Oude Luttikhuis, een van de grondleggers van Dealerdirect.nl, beaamt dat er absoluut markt is voor de vele C1’s, Aygo’s en 108’s maar plaatst ook een kritische kanttekening: "De stroom aan auto’s uit de A- en B-klasse die via private lease als gebruikt op de markt komen, gaan hun weg wel weer vinden. Maar de marges zijn flinterdun. Je moet je afvragen of je daar als autobedrijf je pijlen op moet richten." De eigenzinnige ondernemer pleit voor specialisatie in remarketing van een bepaald soort of merk occasions. "Een relatie van mij is gespecialiseerd in Fisker Karma’s; hij verkoopt ze Europees met goede marges. Dat vraagt om lef en kennis, maar het betaalt zich uit."

Brede afzetmarkt

Pragmatisch als de autobranche is, geeft iedere auto weer kansen. "Nederland is geen eiland meer", stelt Michel van Roon. "Tegenover een overschot in Nederland staat een schaarste elders in Europa." De auto’s worden geëxporteerd naar landen waar de marge het hoogst is. Michael Bernsen van Alphabet Nederland: "Je praat dan vaak over een marge die 20 procent hoger ligt."

De brede afzetmarkt voor ex-private lease auto’s is ook te danken aan de hoge kwaliteit van het aanbod denkt Bernsen: "Het fenomeen leasebak bestaat voor ons niet meer. Mensen rijden heel netjes met hun (private) leaseauto. Ik sprak laatst iemand die privé een nieuwe Renault heeft geleased. De man was echt trots op zijn allereerste nieuwe auto. Daarbovenop komt bovendien altijd een waterdicht onderhoudstraject."

Marktprognoses van bijvoorbeeld het economisch bureau van ING voorspellen een private lease wagenpark van 100 duizend auto’s in 2020. De remarketingspecialisten vinden dit een tamelijk behoudend aantal. Bernsen: "Gezien de snelgroeiende populariteit vind ik zelf 200 duizend auto’s reëler. Private lease raakt steeds meer ingeburgerd, het is een betrouwbaar product en mensen vinden het fijn om van risico’s verlost te worden." Ook Bas Oude Luttikhuis signaleert deze groeiende trend: "Mensen willen weer verwend worden. Daar komt bij: Nederland vergrijst. Senioren vormen bij uitstek een doelgroep die budget heeft en prijs stelt op extra diensten als haal- en brengservice bij onderhoud. Daarin past ook een totaalpakket met private lease."

Gaat private lease de occasionmarkt redden? - Automobielmanagement.nl

Gaat private lease de occasionmarkt redden?

Een Fiat 500 voor 199 euro per maand. Met dat aanbod zette MediaMarkt private lease in Nederland definitief op de kaart. In 2016 groeide het aantal privé leaseauto’s met 78 procent. Prognoses voorspellen in 2020 een wagenpark van 100 duizend auto’s. Met zoveel ‘einde contract’ op komst wordt de occasionmarkt flink opgeschud. Vier remarketingexperts over de gevolgen van private lease.

Gaat private lease de occasionmarkt redden?

Eind dit jaar komen ze. Niet de Russen, maar de eerste series van de 1100 Fiat 500’s die via MediaMarkt aan particulieren zijn geleased door Leaseplan. Het is de eerste stroom van voornamelijk A-segment auto’s die als gebruikt in zullen stromen, waarna ook de Citroen C1, Peugeot 108 en de Toyota Aygo in riante aantallen zullen volgen.

Vast maandbedrag

Maar na het A- en B-segment zullen niet-zakelijke automobilisten ook voor auto’s uit het C- en D-segment gaan kiezen, voorspellen de kenners. Daar liggen twee ontwikkelingen aan ten grondslag. Zo went de Nederlander steeds meer aan het betalen van een vast maandbedrag in ruil voor betrouwbare mobiliteit. Michael Bernsen, Manager Remarketing & Logistics van Alphabet Nederland: "Dankzij private lease wordt een nieuwe auto haalbaar voor een doelgroep die tot dusver alleen maar gebruikt reed." Tegelijkertijd zal privé leasen van auto’s uit het C- en D-segment groeien, onder invloed van het invoeren van mobiliteitsbudgetten door werkgevers. "Nu je als werknemer zelf mag kiezen wat je doet met je mobiliteitsbudget, en bijtellingspercentages minder belangrijk zijn, zullen mensen zichzelf weer gaan verwennen", denkt Wierd Meijering, directeur en eigenaar van de AVN Group. "En dat zal de mix in de markt van occasions goed doen. Die markt wil ook wel eens wat anders dan de zoveelste Peugeot 308."

Ordergeilheid

Op de korte termijn voelt de occasionmarkt voorlopig nog de druk van de zeer scherpe private lease tarieven. "Het prijsverschil tussen een occasion en private lease is nu nog klein. Ik verwacht echter dat de maandtarieven omhoog gaan, waardoor mensen er weer voor zullen kiezen om een occasion te financieren. Maar daarin heeft maar een partij het voor het zeggen: de autofabrikanten", stelt Meijering.
Automotive Retail en Remarketing specialist Michel van Roon beaamt die analyse: "Het is nu nog de ordergeilheid van de fabrikanten die regeert." Ook al zijn het er veel, en meer van hetzelfde, de remarketingexperts zien de stroom aan ex-private leaseauto’s uit het A-segment graag komen. "De private leasestroom is een verrijking van onze portefeuille", stelt Michael Bernsen. "De combinatie van leeftijd (twee tot vier jaar) en kilometerstand is zeker interessant." 

Specialisatie in remarketing

In de toekomst zal private lease zorgen voor nog meer evenwicht in de stroom occasions, zo is de verwachting. "Dan hebben we niet alleen 308’s, Octavia’s en V40’s, maar ontstaat er spreiding. Dat is welkom want de eenzijdigheid is wel lastig", aldus Bernsen. Wierd Meijering van de AVN Group: "We leven voorlopig nog in een occasionmarkt van schaarste. Met de nieuwe bijtellingsnormen zie je dat leaserijders langer doorrijden in hun auto’s met 7 en 14 procent bijtelling, dus de schaarste is voorlopig nog niet opgelost. Dit drijft de vraag en dus de prijs van occasions op."

Bas Oude Luttikhuis, een van de grondleggers van Dealerdirect.nl, beaamt dat er absoluut markt is voor de vele C1’s, Aygo’s en 108’s maar plaatst ook een kritische kanttekening: "De stroom aan auto’s uit de A- en B-klasse die via private lease als gebruikt op de markt komen, gaan hun weg wel weer vinden. Maar de marges zijn flinterdun. Je moet je afvragen of je daar als autobedrijf je pijlen op moet richten." De eigenzinnige ondernemer pleit voor specialisatie in remarketing van een bepaald soort of merk occasions. "Een relatie van mij is gespecialiseerd in Fisker Karma’s; hij verkoopt ze Europees met goede marges. Dat vraagt om lef en kennis, maar het betaalt zich uit."

Brede afzetmarkt

Pragmatisch als de autobranche is, geeft iedere auto weer kansen. "Nederland is geen eiland meer", stelt Michel van Roon. "Tegenover een overschot in Nederland staat een schaarste elders in Europa." De auto’s worden geëxporteerd naar landen waar de marge het hoogst is. Michael Bernsen van Alphabet Nederland: "Je praat dan vaak over een marge die 20 procent hoger ligt."

De brede afzetmarkt voor ex-private lease auto’s is ook te danken aan de hoge kwaliteit van het aanbod denkt Bernsen: "Het fenomeen leasebak bestaat voor ons niet meer. Mensen rijden heel netjes met hun (private) leaseauto. Ik sprak laatst iemand die privé een nieuwe Renault heeft geleased. De man was echt trots op zijn allereerste nieuwe auto. Daarbovenop komt bovendien altijd een waterdicht onderhoudstraject."

Marktprognoses van bijvoorbeeld het economisch bureau van ING voorspellen een private lease wagenpark van 100 duizend auto’s in 2020. De remarketingspecialisten vinden dit een tamelijk behoudend aantal. Bernsen: "Gezien de snelgroeiende populariteit vind ik zelf 200 duizend auto’s reëler. Private lease raakt steeds meer ingeburgerd, het is een betrouwbaar product en mensen vinden het fijn om van risico’s verlost te worden." Ook Bas Oude Luttikhuis signaleert deze groeiende trend: "Mensen willen weer verwend worden. Daar komt bij: Nederland vergrijst. Senioren vormen bij uitstek een doelgroep die budget heeft en prijs stelt op extra diensten als haal- en brengservice bij onderhoud. Daarin past ook een totaalpakket met private lease."