Peter Kostelijk van Car-O-Liner importeur Nederman schetst de trend tijdens een autorit naar België. Bij onze zuiderburen was schadeherstel en de mallenbank decennialang zo ongeveer een synoniem. Nu begint bij de schade-afdelingen van de dealerbedrijven het kwartje in rap tempo te vallen. "Wil je echt nauwkeurig schades herstellen, dan volstaat de mallenbank niet. De toleranties zijn eenvoudigweg te groot."

Bouwkwaliteit
Binnen het VAG-concern loopt Porsche voorop als het gaat om bouwkwaliteit. De sportwagenbouwer hanteert in de productiecyclus een tolerantie van 2 mm. "Diezelfde 2 mm nauwkeurigheid geldt inmiddels ook bij schadeherstel. Kun je hieraan niet voldoen, dan verlies je de certificering van Porsche om hun auto’s te mogen herstellen", schetst Kostelijk. Om aan de strenge normering te kunnen voldoen, is door Porsche het werken met een Car-O-Liner richtbank en meetsysteem verplicht gesteld. "Nu betreft het alleen Porsche, maar wij verwachten dat deze normen straks ook voor de andere merken in het concern gaan gelden, zoals Audi, Volkswagen, Seat en Skoda."

Koppeling met internet
Met de Car-O-Liner meetapparatuur kan zowel het chassis als de complete carrosserie via 150 meetpunten per type auto worden gecontroleerd, waarbij de schadehersteller met foto’s en multimedia wordt ondersteund. "Onze database omvat inmiddels zo’n 15 duizend voertuigen en groeit gestaag doordat een team van 16 mensen hier fulltime mee bezig is".

Car-O-Liner gaat haar apparatuur in de tweede helft van 2017 ook koppelen met internet, zodat updates automatisch beschikbaar komen in iedere werkplaats. "Dit past in onze overtuiging dat fabrikanten en dealerbedrijven vol in gaan zetten op schadeherstel van de eigen merken, waarbij kwaliteit het leidende argument is. Nederman ondersteunt schadebedrijven graag bij deze belangrijke transitie", besluit Peter Kostelijk.