Column Clem Dickmann: Autoverkoper 2.0

Naar verluidt is de beste autoverkoper ooit ene Joe Girard, een self made man naar goed Amerikaans recept. Joe’s leeftijd is inmiddels op weg naar de negentig, maar hij laat zich nog graag toejuichen door journalisten die graag een karikatuur van hem maken.

Column Clem Dickmann: Autoverkoper 2.0

Joe verkocht in zijn beste jaren dik 1.400 auto’s. Alleen nieuwe. Op zijn beste dag gingen er 18 stuks op papier. Geen fleet-gedoe, gewoon stuk voor stuk. Joe’s geheim? Aandacht en service. Op zijn kantoortje presenteerde hij naar eigen zeggen alle merken sigaretten en een indrukwekkend arsenaal aan goede whisky’s. En om de stereotypering helemaal rond te maken, Joe haatte computers, "Verkopen is als liefde bedrijven, je moet communiceren", is een van zijn vele wijsheden.

Online verkopen is volgens deze stamvader aller autoverkopers dan ook voor luie mensen. Nou ja, daar heeft ie misschien wel een punt. Feit is in ieder geval dat ‘online’ het overal goed doet behalve bij nieuwe auto’s. Is het ambacht van autoverkoper dan veroordeeld tot een onveranderbare en ontwikkelingsloze toekomst? Blijven de dingen in de showroom gaan zoals ze gaan? Vooralsnog vaak wel vrees ik. Loop maar eens als prospect een willekeurige showroom binnen en je weet genoeg. Maar er is hoop. Vanuit de States zijn er nieuwe geluiden hoorbaar.

Verkoopdeskundigen als Brian Pasch en David Kain blazen het verkopersvak nieuw leven in. Door nog meer sigaretten en whisky? Nee, door data. Onze eigen Paul de Vries komt de eer toe de ontdekker te zijn van deze nieuwe Amerikaanse methoden. Hoe ga je om met een lead? Dat is steeds de repeterende vraag die Paul in zijn talrijke presentaties aan de orde stelt. Waar blijven al die contacten? Wie doet er wanneer wat mee? Optimale inzet van de techniek en data draait op de achtergrond mee.

Techniek en data staan vol ten dienste van de regisseur, de autoverkoper 2.0. Inmiddels is De Vries al bij de meeste Top-100 dealerholdings over de vloer geweest om zijn evangelie te prediken. Ik mocht onlangs zo’n sessie bijwonen. En ze hadden er zin in. Alhoewel alles wat ook maar een beetje lijkt op controle de grootste allergie van ieder verkoper is hebben ze zelf ook behoefte aan modernisering van het vak. De nieuwe inzichten mag je daarom best een geschenk uit de hemel noemen. Dat je dochter thuiskomt met een autoverkoper is toch een van de grootste angsten in het leven. Maar zo’n nieuwe, frisse klantenregisseur? Wie weet? Bedankt Paul.

Column Clem Dickmann: Autoverkoper 2.0 - Automobielmanagement.nl

Column Clem Dickmann: Autoverkoper 2.0

Naar verluidt is de beste autoverkoper ooit ene Joe Girard, een self made man naar goed Amerikaans recept. Joe’s leeftijd is inmiddels op weg naar de negentig, maar hij laat zich nog graag toejuichen door journalisten die graag een karikatuur van hem maken.

Column Clem Dickmann: Autoverkoper 2.0

Joe verkocht in zijn beste jaren dik 1.400 auto’s. Alleen nieuwe. Op zijn beste dag gingen er 18 stuks op papier. Geen fleet-gedoe, gewoon stuk voor stuk. Joe’s geheim? Aandacht en service. Op zijn kantoortje presenteerde hij naar eigen zeggen alle merken sigaretten en een indrukwekkend arsenaal aan goede whisky’s. En om de stereotypering helemaal rond te maken, Joe haatte computers, "Verkopen is als liefde bedrijven, je moet communiceren", is een van zijn vele wijsheden.

Online verkopen is volgens deze stamvader aller autoverkopers dan ook voor luie mensen. Nou ja, daar heeft ie misschien wel een punt. Feit is in ieder geval dat ‘online’ het overal goed doet behalve bij nieuwe auto’s. Is het ambacht van autoverkoper dan veroordeeld tot een onveranderbare en ontwikkelingsloze toekomst? Blijven de dingen in de showroom gaan zoals ze gaan? Vooralsnog vaak wel vrees ik. Loop maar eens als prospect een willekeurige showroom binnen en je weet genoeg. Maar er is hoop. Vanuit de States zijn er nieuwe geluiden hoorbaar.

Verkoopdeskundigen als Brian Pasch en David Kain blazen het verkopersvak nieuw leven in. Door nog meer sigaretten en whisky? Nee, door data. Onze eigen Paul de Vries komt de eer toe de ontdekker te zijn van deze nieuwe Amerikaanse methoden. Hoe ga je om met een lead? Dat is steeds de repeterende vraag die Paul in zijn talrijke presentaties aan de orde stelt. Waar blijven al die contacten? Wie doet er wanneer wat mee? Optimale inzet van de techniek en data draait op de achtergrond mee.

Techniek en data staan vol ten dienste van de regisseur, de autoverkoper 2.0. Inmiddels is De Vries al bij de meeste Top-100 dealerholdings over de vloer geweest om zijn evangelie te prediken. Ik mocht onlangs zo’n sessie bijwonen. En ze hadden er zin in. Alhoewel alles wat ook maar een beetje lijkt op controle de grootste allergie van ieder verkoper is hebben ze zelf ook behoefte aan modernisering van het vak. De nieuwe inzichten mag je daarom best een geschenk uit de hemel noemen. Dat je dochter thuiskomt met een autoverkoper is toch een van de grootste angsten in het leven. Maar zo’n nieuwe, frisse klantenregisseur? Wie weet? Bedankt Paul.