Aan de opvolger van het bekende CaRe-Mail is door de programmeurs van RDC zo’n anderhalf jaar gewerkt. Bij de RDC spreekt men van een vernieuwende en baanbrekende ontwikkeling op het gebied van CRM. "Ons platform gebruikt straks ook big data om voorspellingen te doen over het klantgedrag of dealergroep", legt René Stolp, Manager Productmanagement van RDC, uit. "De basis vormt de database met eigen klanten van het autobedrijf, die we verrijken met andere datastromen zoals CBS, kentekenhistorie, verhuisgegevens, enzovoort. Deze gegevens worden gecombineerd om voorspellingen te doen voor het klantengedrag. Wij denken dat je de klantprocessen beter moet begrijpen om op lange termijn succesvol te zijn als autobedrijf."

Positieve resultaten

Een eerste pilot bij een middelgrote dealer heeft zeer positieve resultaten opgeleverd. Ten opzichte van een willekeurige selectie bleek het RDC platform acht keer zo goed te voorspellen of een klant toe was aan een andere auto. In vergelijk met een selectie gemaakt door het verkoopteam voorspelde de slimme software drie tot vier keer beter. "Het effect laat zich raden: op maandbasis fors meer verkochte auto’s", benadrukt Mark van den Eijnden, productmanager CRM bij RDC. "Het systeem is bovendien zelflerend, dus de kwaliteit van de voorspellingen neemt toe. En ook belangrijk: de gegevensstroom wordt constant ververst. CaRe-Mail staat bekend om zijn accurate voorspellingen betreffende aftersales; door deze nieuwe ontwikkeling op het gebied van sales eraan toe te voegen geven we het autobedrijf optimaal inzicht in de wensen en overwegingen van elke individuele klant." Het nieuwe CRM platform wordt vanaf april 2018 eerst uitgerold bij gebruikers van CaRe- Mail, maar komt beschikbaar voor ieder dealer- en autobedrijf. De kosten voor gebruik worden berekend aan de hand van de omvang van de klantendatabase.