Exide: Pleidooi voor OE-batterijen

Sinds de introductie van start-stopsystemen in 2007 hebben deze systemen een enorme groei doorgemaakt. Sterker nog, vrijwel alle nieuw verkochte personenauto’s in Nederland zijn hier inmiddels mee uitgerust. Zo’n start-stopsysteem stelt echter hogere en ook andere eisen aan de accu dan een traditionele auto doet, stelt Peter Cense van OE-accuproducent Exide.

"Autofabrikanten zijn hun systemen steeds verder aan het verbeteren, en stellen daarmee steeds strengere eisen aan de accu’s. Zo is Exide sinds 2007 aan de vierde generatie accu’s bezig in zowel het AGM- als het EFB-segment." Er zijn twee verschillende soorten start-stopaccu’s, legt Cense uit. AGM (droog) en EFB (nat). De keuze van de autofabrikant bepaalt de instellingen van het BMS (batterijmanagementsysteem) en dat heeft weer gevolgen voor het garagebedrijf. "Ons advies is altijd de keuze van de autofabrikant te volgen bij vervanging. AGM vervangen door AGM en EFB vervangen door EFB."

Nu is een kleine 5 procent van het volume een start-stopaccu, maar in het originele dealerkanaal is dit al tot boven de 30 procent gestegen. En de aftermarket zal de komende jaren zeker sterk groeien in dit segment, denkt Cense. "Exide doet zaken met 70 procent van alle autofabrikanten in eerste montage, dus alleen als je de start-stopaccu’s van een OE-leverancier zoals Exide betrekt, weet je zeker dat deze aan alle eisen zal voldoen. Het grootste verschil tussen start-stop- en reguliere accu’s is de cyclische belastbaarheid. Als de motor niet draait, moeten wel alle verbruikers aangestuurd worden. Een Exide start-stopaccu heeft een drie keer grotere cyclische belastbaarheid (EFB) dan een standaardaccu. Bij AGM is dat zelfs vier keer. Daarnaast draait het start-stopsysteem in principe op een lading van ongeveer 90 procent, zodat bij het afremmen de opgewekte remenergie in de accu opgeslagen kan worden. Een reguliere accu is daar niet tegen bestand; die is ontworpen om steeds 100 procent geladen te worden. Dus ook een uitgeschakeld start-stopsysteem is geen garantie dat een traditionele accu voldoet."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Exide: Pleidooi voor OE-batterijen - Automobielmanagement.nl

Exide: Pleidooi voor OE-batterijen

Sinds de introductie van start-stopsystemen in 2007 hebben deze systemen een enorme groei doorgemaakt. Sterker nog, vrijwel alle nieuw verkochte personenauto’s in Nederland zijn hier inmiddels mee uitgerust. Zo’n start-stopsysteem stelt echter hogere en ook andere eisen aan de accu dan een traditionele auto doet, stelt Peter Cense van OE-accuproducent Exide.

"Autofabrikanten zijn hun systemen steeds verder aan het verbeteren, en stellen daarmee steeds strengere eisen aan de accu’s. Zo is Exide sinds 2007 aan de vierde generatie accu’s bezig in zowel het AGM- als het EFB-segment." Er zijn twee verschillende soorten start-stopaccu’s, legt Cense uit. AGM (droog) en EFB (nat). De keuze van de autofabrikant bepaalt de instellingen van het BMS (batterijmanagementsysteem) en dat heeft weer gevolgen voor het garagebedrijf. "Ons advies is altijd de keuze van de autofabrikant te volgen bij vervanging. AGM vervangen door AGM en EFB vervangen door EFB."

Nu is een kleine 5 procent van het volume een start-stopaccu, maar in het originele dealerkanaal is dit al tot boven de 30 procent gestegen. En de aftermarket zal de komende jaren zeker sterk groeien in dit segment, denkt Cense. "Exide doet zaken met 70 procent van alle autofabrikanten in eerste montage, dus alleen als je de start-stopaccu’s van een OE-leverancier zoals Exide betrekt, weet je zeker dat deze aan alle eisen zal voldoen. Het grootste verschil tussen start-stop- en reguliere accu’s is de cyclische belastbaarheid. Als de motor niet draait, moeten wel alle verbruikers aangestuurd worden. Een Exide start-stopaccu heeft een drie keer grotere cyclische belastbaarheid (EFB) dan een standaardaccu. Bij AGM is dat zelfs vier keer. Daarnaast draait het start-stopsysteem in principe op een lading van ongeveer 90 procent, zodat bij het afremmen de opgewekte remenergie in de accu opgeslagen kan worden. Een reguliere accu is daar niet tegen bestand; die is ontworpen om steeds 100 procent geladen te worden. Dus ook een uitgeschakeld start-stopsysteem is geen garantie dat een traditionele accu voldoet."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding