Autoruit vervangen bij Autoglas Concurrent

Een slimme autoruit vervangen met een laagje zilver, ADAS-systeem of Feel the View? De innovaties op het gebied van autoglas zorgen voor nieuwe uitdagingen.

Autoglas

 

Een slimme autoruit vervangen, hoe werkt dat precies?

Als er één branche is die constant met innovaties komt, dan is het de autobranche. Autofabrikanten brengen constant nieuwe technologieën en ideeën naar voren om het autorijden makkelijker, leuker, zuiniger en veiliger te maken. Maar het bezitten, repareren en begrijpen van een auto wordt er niet makkelijker op. Waar een autoruit vervangen tien jaar geleden nog vooral ging om autoglas en rubbers, gaat het vervangen van een voorruit van een nieuwere auto tegenwoordig om bedrading, aansluitingen en kalibreren van de randapparatuur. De slimme voorruiten bieden ongetwijfeld voordelen, maar zelf een autoruit vervangen bij een nieuwere auto is niet bepaald aantrekkelijk.

Wat is een slimme autoruit eigenlijk?

Er is geen vaste definitie voor de slimme autoruit. Wanneer er gesproken wordt over slimme technologieën binnen de autobranche, gaat het gesprek meestal over elektrisch rijden of zelfrijdende auto’s waarbij geen bestuurder meer nodig is. Dat betekent niet dat er geen innovaties doorgevoerd zijn op het gebied van de voorruiten. Al in de jaren ’80 werkten autofabrikanten zoals Ford en Volkswagen aan mogelijkheden om meer met de voorruit te doen. Het eerste project: krabben in de winter overbodig maken.

De grootste stap in dit proces werd gezet door Volkswagen. Volkswagen besloot om niet te werken met verwarmingsdraden door de voorruit. De autofabrikant plaatste een laagje zilver tussen de ruitlagen van de gelamineerde voorruit en sloot hier 400 tot 500 Watt op aan om zo al het ijs ineens van de voorruit te verwijderen. Een praktische aanpak met minder nadelen dan de gepatenteerde Quickclear-technologie van Ford die het signaal van zowel de mobiele telefoon als de GPS (navigatiesysteem) stoort door de metalen delen in de voorruit. Daarnaast had Quickclear een nadeel dat nog veel groter was: wanneer het systeem stopte vanwege oververhitting, moest de complete voorruit vervangen worden om weer gebruik te kunnen maken van Quickclear.

De écht slimme voorruiten staan op dit moment in de steigers. Het zijn voorruiten waarop reclame getoond kan worden en waar het navigatiesysteem op geprojecteerd kan worden. Ook werken de autofabrikanten aan de optie om alle meters van het dashboard zichtbaar te maken op de voorruit, zodat de bestuurder nooit zijn ogen van de weg hoeft te halen om bijvoorbeeld het brandstofniveau of de actuele snelheid te zien.

ADAS en de voorruit van uw auto

De meeste nieuwe modellen zijn uitgerust met een camera in de voorruit. Deze camera is onderdeel van ADAS. Dit staat voor Advanced Driver Assistance System. Het is ontwikkeld om de bestuurder te helpen bij het rijden. Een aantal van de mogelijke functies die beschikbaar zijn binnen ADAS zijn:

  • Waarschuwen bij het verlaten van de rijbaan;
  • Beter zicht tijdens het rijden in het donker;
  • Inparkeerhulp;
  • 360 graden beeld;
  • Helpen bij het maken van een noodstop.

Wanneer er een ADAS aanwezig is in een auto, is zelf een voorruit vervangen niet verstandig. De camera moet meestal opnieuw gekalibreerd worden. Wordt dit niet gedaan, dan bestaat het risico dat ADAS niet meer optimaal werkt. Zo kan het systeem te traag werken of de verkeerde beslissingen maken omdat de camera niet langer weet wat het midden van de weg is.

Een nieuwe voorruit nodig

Nieuwe automodellen komen met uitdagingen. Waar een voorruit vervangen van een Opel Corsa A een koud kunstje is aangezien de voorruit ‘gewoon’ een voorruit is met twee lagen glas en een laagje folie, wordt dit nu anders. Nieuwe modellen van de Volkswagen Sharan, Golf, Passat en Tiguan kunnen een voorruit hebben met een laagje doorzichtig zilver. Deze moet correct aangesloten worden: er moet stroom op het zilver gezet kunnen worden om de ruit te kunnen ontdooien.

Ford werkt op dit moment aan de implementatie van Feel the View. Dit is een uitbreiding op de mogelijkheden rond de slimme autoruiten en is vooral gericht op blinden en slechtzienden. De techniek werkt als volgt: een uitgebreide camera maakt vanuit de auto een foto van het landschap. Dit wordt omgezet in grijstinten waar een bepaalde vibratie aan toegekend wordt. Met dit op Braille lijkend systeem kan de inzittende op de slimme autoruit de vibraties voelen om zo te ‘zien’ wat er buiten de auto te zien is. De autoruiten moeten hier wel geschikt voor zijn. Aangezien Ford alleen nog een prototype op de markt gebracht heeft en nóg geen model aangewezen heeft voor de implementatie, hoeven we ons hier nog geen zorgen om te maken. 

Een nieuwe voorruit bestellen begint nu niet meer met het merk en model van uw auto, maar met de functionaliteiten en het modeljaar van uw auto.

Naar de specialist om de autoruit te vervangen?

Wanneer er verschillende slimme technologieën in de voorruit verwerkt zijn, wordt het minder aantrekkelijk om zelf de voorruit te vervangen. Ten eerste omdat de voorruit vaak veel duurder is (een laag zilverfolie is praktisch, maar is duidelijk in de prijs terug te zien). Ten tweede omdat het aansluiten van de randapparatuur niet altijd even gemakkelijk is. Wanneer de randapparatuur verkeerd aangesloten wordt, bestaat het risico dat de functies in de voorruit niet langer werken.

Wanneer de auto voorzien is van ADAS en er geen kalibratieapparatuur aanwezig is, is het per definitie verstandig om naar de specialist te gaan voor het vervangen van de voorruit. Wordt de camera niet goed ingesteld, dan wordt het hulpsysteem in de auto namelijk een systeem dat juist gevaarlijke situaties op kan leveren tijdens het rijden.

De autoruit vervangen bij een auto met slimme voorruit

Een slimme autoruit vervangen bij Autoglas Concurrent betekent een FOCWA-gecertificeerde monteur die uw slimme autoruiten vervangt. Met de juiste gereedschappen en apparatuur weet u zeker dat alle functies werken en dat de ADAS-camera goed gekalibreerd wordt. Met garantie op het glas en het werk kunt u weer volop rekenen op de assistentie vanuit uw eigen autoruiten.

Autoruit vervangen bij Autoglas Concurrent - Automobielmanagement.nl

Autoruit vervangen bij Autoglas Concurrent

Een slimme autoruit vervangen met een laagje zilver, ADAS-systeem of Feel the View? De innovaties op het gebied van autoglas zorgen voor nieuwe uitdagingen.

Autoglas

 

Een slimme autoruit vervangen, hoe werkt dat precies?

Als er één branche is die constant met innovaties komt, dan is het de autobranche. Autofabrikanten brengen constant nieuwe technologieën en ideeën naar voren om het autorijden makkelijker, leuker, zuiniger en veiliger te maken. Maar het bezitten, repareren en begrijpen van een auto wordt er niet makkelijker op. Waar een autoruit vervangen tien jaar geleden nog vooral ging om autoglas en rubbers, gaat het vervangen van een voorruit van een nieuwere auto tegenwoordig om bedrading, aansluitingen en kalibreren van de randapparatuur. De slimme voorruiten bieden ongetwijfeld voordelen, maar zelf een autoruit vervangen bij een nieuwere auto is niet bepaald aantrekkelijk.

Wat is een slimme autoruit eigenlijk?

Er is geen vaste definitie voor de slimme autoruit. Wanneer er gesproken wordt over slimme technologieën binnen de autobranche, gaat het gesprek meestal over elektrisch rijden of zelfrijdende auto’s waarbij geen bestuurder meer nodig is. Dat betekent niet dat er geen innovaties doorgevoerd zijn op het gebied van de voorruiten. Al in de jaren ’80 werkten autofabrikanten zoals Ford en Volkswagen aan mogelijkheden om meer met de voorruit te doen. Het eerste project: krabben in de winter overbodig maken.

De grootste stap in dit proces werd gezet door Volkswagen. Volkswagen besloot om niet te werken met verwarmingsdraden door de voorruit. De autofabrikant plaatste een laagje zilver tussen de ruitlagen van de gelamineerde voorruit en sloot hier 400 tot 500 Watt op aan om zo al het ijs ineens van de voorruit te verwijderen. Een praktische aanpak met minder nadelen dan de gepatenteerde Quickclear-technologie van Ford die het signaal van zowel de mobiele telefoon als de GPS (navigatiesysteem) stoort door de metalen delen in de voorruit. Daarnaast had Quickclear een nadeel dat nog veel groter was: wanneer het systeem stopte vanwege oververhitting, moest de complete voorruit vervangen worden om weer gebruik te kunnen maken van Quickclear.

De écht slimme voorruiten staan op dit moment in de steigers. Het zijn voorruiten waarop reclame getoond kan worden en waar het navigatiesysteem op geprojecteerd kan worden. Ook werken de autofabrikanten aan de optie om alle meters van het dashboard zichtbaar te maken op de voorruit, zodat de bestuurder nooit zijn ogen van de weg hoeft te halen om bijvoorbeeld het brandstofniveau of de actuele snelheid te zien.

ADAS en de voorruit van uw auto

De meeste nieuwe modellen zijn uitgerust met een camera in de voorruit. Deze camera is onderdeel van ADAS. Dit staat voor Advanced Driver Assistance System. Het is ontwikkeld om de bestuurder te helpen bij het rijden. Een aantal van de mogelijke functies die beschikbaar zijn binnen ADAS zijn:

  • Waarschuwen bij het verlaten van de rijbaan;
  • Beter zicht tijdens het rijden in het donker;
  • Inparkeerhulp;
  • 360 graden beeld;
  • Helpen bij het maken van een noodstop.

Wanneer er een ADAS aanwezig is in een auto, is zelf een voorruit vervangen niet verstandig. De camera moet meestal opnieuw gekalibreerd worden. Wordt dit niet gedaan, dan bestaat het risico dat ADAS niet meer optimaal werkt. Zo kan het systeem te traag werken of de verkeerde beslissingen maken omdat de camera niet langer weet wat het midden van de weg is.

Een nieuwe voorruit nodig

Nieuwe automodellen komen met uitdagingen. Waar een voorruit vervangen van een Opel Corsa A een koud kunstje is aangezien de voorruit ‘gewoon’ een voorruit is met twee lagen glas en een laagje folie, wordt dit nu anders. Nieuwe modellen van de Volkswagen Sharan, Golf, Passat en Tiguan kunnen een voorruit hebben met een laagje doorzichtig zilver. Deze moet correct aangesloten worden: er moet stroom op het zilver gezet kunnen worden om de ruit te kunnen ontdooien.

Ford werkt op dit moment aan de implementatie van Feel the View. Dit is een uitbreiding op de mogelijkheden rond de slimme autoruiten en is vooral gericht op blinden en slechtzienden. De techniek werkt als volgt: een uitgebreide camera maakt vanuit de auto een foto van het landschap. Dit wordt omgezet in grijstinten waar een bepaalde vibratie aan toegekend wordt. Met dit op Braille lijkend systeem kan de inzittende op de slimme autoruit de vibraties voelen om zo te ‘zien’ wat er buiten de auto te zien is. De autoruiten moeten hier wel geschikt voor zijn. Aangezien Ford alleen nog een prototype op de markt gebracht heeft en nóg geen model aangewezen heeft voor de implementatie, hoeven we ons hier nog geen zorgen om te maken. 

Een nieuwe voorruit bestellen begint nu niet meer met het merk en model van uw auto, maar met de functionaliteiten en het modeljaar van uw auto.

Naar de specialist om de autoruit te vervangen?

Wanneer er verschillende slimme technologieën in de voorruit verwerkt zijn, wordt het minder aantrekkelijk om zelf de voorruit te vervangen. Ten eerste omdat de voorruit vaak veel duurder is (een laag zilverfolie is praktisch, maar is duidelijk in de prijs terug te zien). Ten tweede omdat het aansluiten van de randapparatuur niet altijd even gemakkelijk is. Wanneer de randapparatuur verkeerd aangesloten wordt, bestaat het risico dat de functies in de voorruit niet langer werken.

Wanneer de auto voorzien is van ADAS en er geen kalibratieapparatuur aanwezig is, is het per definitie verstandig om naar de specialist te gaan voor het vervangen van de voorruit. Wordt de camera niet goed ingesteld, dan wordt het hulpsysteem in de auto namelijk een systeem dat juist gevaarlijke situaties op kan leveren tijdens het rijden.

De autoruit vervangen bij een auto met slimme voorruit

Een slimme autoruit vervangen bij Autoglas Concurrent betekent een FOCWA-gecertificeerde monteur die uw slimme autoruiten vervangt. Met de juiste gereedschappen en apparatuur weet u zeker dat alle functies werken en dat de ADAS-camera goed gekalibreerd wordt. Met garantie op het glas en het werk kunt u weer volop rekenen op de assistentie vanuit uw eigen autoruiten.