Extra investering in infrastructuur nodig
Een duurzaam wegennetwerk, waarvan alles goed op elkaar aansluit. Zo willen we Nederland in de toekomst bereikbaar houden. Nu er sprake is van een groeiende economie, is er een extra investering in de infrastructuur nodig om de toenemende drukte op de weg, het spoor, het water en in de lucht te verminderen. Daarnaast willen we rekening houden met het klimaat. Vandaar dat er wordt gestreefd naar de volledige verkoop van alleen nog maar elektrische auto’s. Bij de aanleg en het onderhoud van (bestaande) wegen, wordt rekening gehouden met elektronische auto’s.

 

Soorten elektrische wagens
Anno 2018 zijn er globaal drie soorten elektrische auto’s. Namelijk: volledig elektrisch, range extenders en plug-in hybride. De Nissan Leaf is een voorbeeld van een volledig elektrische auto. Deze auto’s rijden volledig elektrisch. Een range extender is bijna hetzelfde, alleen hebben zij een brandstofmotor aan boord die de accu kan bijladen. Hiermee kun je langere afstanden rijden. De Opel Ampera valt onder de categorie range extended. De Toyota Prius Plug-in Hybrid is een voorbeeld van een plug-in hybride. Deze heeft zowel een brandstof- als een elektromotoren is daardoor minder goed voor het milieu.

Best verkochte elektrische auto’s
In 2017 zijn in ons land 8.116 volledig elektrische auto’s en 1.093 plug-in hybrides verkocht. Dat is 7% meer dan in 2016. De modellen die het meest over de spreekwoordelijke toonbank gingen zijn op nummer 1 de Tesla Model S (8.028 stuks) op nummer 2 de Renault ZOE (2.304 stuks) en op nummer 3 de Nissan Leaf (2.123 stuks).

Motorrijtuigenbelasting en BPM
Eigenaren van elektrische auto’s profiteren tot 2021 van fiscale voordelen. Zo betalen zij lagere MRB (motorrijtuigenbelasting) en lagere BPM (belasting van personenauto’s en motorrijwielen). Voor auto’s met een CO2-uitstoot van 1 tot en met 50 gram per kilometer geldt een halftarief. Ook ondernemers profiteren van fiscale voordelen als zij elektrisch gaan rijden. Rij je in een milieuvriendelijke auto van de zaak? Dan is de bijtelling voor het privégebruik van die auto ook lager. Ook de mensen die leasen profiteren van voordelen. Zo betaal je 4% bijtelling en hoef je ook géén BPM en motorrijtuigenbelasting te betalen.

Subsidies vanuit de gemeente
Er zijn in een groot aantal gemeentes subsidies beschikbaar voor de aanschaf van zakelijke elektrische voertuigen en/of oplaadpunten. Zo krijg je in Amsterdam subsidie voor een elektrische bestelauto (€ 5000), taxi (€ 5001), vrachtauto en bus (20 procent van de aanschafwaarde tot maximaal 40.000 euro). Neem contact op met je gemeente om na te vragen van welke regeling jij gebruik kunt maken.