Met nieuwkomers doelt Wessels met name op viaBOVAG.nl. "Uiteraard zijn we nieuwsgierig naar hoe deze website zich zal ontwikkelen, maar het is een feit dat het extreem lastig is om een plek te veroveren in de huidige markt. Uit de data die wij beschikbaar hebben, blijkt dat ze nu ongeveer 5 procent van het aantal bezoekers krijgen dat AutoTrack elke maand realiseert. Het vergt kortom een lange adem, heel veel budget en expertise wil je op hetzelfde niveau komen. Het is enorm complex."

Van occasionsite naar e-commercebedrijf

Die complexiteit is wellicht de grootste uitdaging waar ook Wessels en zijn team voor staan, en dat heeft vooral te maken met fenomenen als IT, marketing automation, business intelligence en data. "AutoTrack is al lang geen simpele occasionsite meer, maar eerder een e-commercebedrijf, dat autobedrijven helpt auto’s te verkopen op basis van kennis van marketingtechnieken, doelgroepen de customer journey en conversieoptimalisatie. Daarnaast heeft AutoTrack een IT-afdeling met getalenteerde ontwikkelaars in huis. Zij ontwikkelen continu slimme functionaliteiten, die bijdragen aan het verkoopsucces van onze klanten."

Klaar voor de toekomst

AutoTrack besteedt ook heel veel tijd aan het genereren van bezoek naar de site. "We moeten op een steeds hoger niveau presteren als het gaat om SEA en SEO. De stap daarna is conversieoptimalisatie; dat is waar het om draait voor het autobedrijf. Want je auto’s aanbieden op een occasionportaal is eenvoudig, maar als je als autobedrijf geen leads ontvangt, heb je er niet veel aan. Verder hebben we toegang tot de nationale, regionale en lokale titels van De Persgroep – zowel in print als online – zodat we bij wijze van spreken bij de mensen thuis komen."