Car-Systems heeft meer dan 20 jaar ervaring in het automatiseren van het universele autobedrijf. Nico Houben, zelf afkomstig uit de garagebranche, spreekt de taal van zijn klanten en weet waar de schoen wringt als het gaat om procesautomatisering. "Onze focus is daarbij altijd op het optimaliseren en versnellen van processen. Hoe sneller een offerte of factuur klaar is, hoe meer tijd de garagist beschikbaar heeft voor zijn klanten." Momenteel gaat er veel aandacht uit naar de vraag hoe garagebedrijven zo snel en correct mogelijk offertes kunnen opmaken en versturen. "Je ziet echt een nieuwe generatie klanten ontstaan, de internetklant die zo snel mogelijk bediend wil worden. De prijs is daarbij vaak niet eens het belangrijkste criterium, ze zijn vooral op zoek naar snelheid en een goede service. En dat begint al bij de offerte. Als ze die snel ontvangen, komen ze eerder naar de werkplaats."

Communicatie verbeteren

Optimaliseren van het offerteproces past in het plaatje dat autobedrijven tegenwoordig vooral vragen naar oplossingen om de communicatie met klanten te verbeteren. "Die nieuwe consumenten (en overigens ook de bestaande klanten) willen geïnformeerd worden. Ze willen betrokken worden bij het autobedrijf over de gang van zaken. Over de conditie van de auto en over toekomstig onderhoud. Dat wekt vertrouwen en zorgt voor meer loyale klanten." Om oplossingen voor klantcommunicatie veel breder te ontwikkelen heeft Houben de samenwerking gezocht met een aantal softwareontwikkelaars. "Er zijn momenteel een aantal interessante start-ups actief, die voor en door de markt worden doorontwikkeld. Ze leveren producten die de communicatie voor een groot deel automatiseren. We proberen met de meeste van die aanbieders een koppeling te realiseren, zodat het voor de garagist een druk op de knop is om een offerte of e-mail te versturen."