In 2010 al lanceerde Doyen het werkplaatsconcept Requal. In 2017 volgende een make-over, die meer als een wedergeboorte kan worden gezien, vertelt sales en marketing manager Kees Willemsen. "Het concept is toen volledig op de schop gegaan en uitgebreid met zaken die geen prioriteit hebben bij de dagelijkse werkzaamheden, maar wel van belang zijn om competitief te kunnen zijn. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen; in recent Bovag-onderzoek kregen we een 8,5 als eindcijfer."

Extra modules

Het basispakket is nog steeds gericht op het werven en binden van klanten en het vergroten van het rendement, vertelt Willemsen. Dan gebeurt onder meer met een folder, seizoens-aanbiedingen en natuurlijk de inzet van social media. Daarnaast biedt Requal extra modules, zoals trainingen en opleidingen, een onderhouds-app, een gepersonaliseerde website voor de leden, de Requal Pechhulp en managementondersteuning. Willemsen merkt dat er vooral meer behoefte is aan technische ondersteuning. Daarom komen er binnenkort een aantal nieuwe diensten bij. "Daar kan ik nog niet alles over vertellen, maar we gaan vanaf begin 2019 in ieder geval technische data en diagnose op afstand aanbieden."

Geen keurslijf

Het aantal deelnemers is momenteel 40 en eind 2019 moeten dat er rond de 70 zijn. "Dat is zeker haalbaar." Om alles in goede banen te leiden, is een accountmanager aan het team toegevoegd en is de marketingbinnendienst uitgebreid om aangesloten garages te ondersteunen. "Onze grootste kracht is dat we niet alleen ons concept aanbieden, maar dat we echt meedenken met onze deelnemers. Zo maken we het persoonlijker en bieden we meer toegevoegde waarde door maatwerk." Requal richt zich op het ongebonden kanaal als doelgroep: "Garagebedrijven met een goede naam, die bij willen blijven wat betreft techniek en marketing en zich willen voorbereiden op de toekomst, zonder in het keurslijf te moeten van een harde franchise."