Technische trainingen en opleidingen blijven ook in 2019 belangrijk bij Automotive Academy, maar de nadruk komt dit jaar meer te liggen op twee disciplines die nog weleens blijven liggen wanneer, zoals nu, de werkplaats over het algemeen goed gevuld is. “En dan heb ik het vooral over proactief klantcontact. Klanten verwachten tegenwoordig eerder, meer en beter geïnformeerd te worden door hun garagebedrijf.” Concreet organiseert Automotive Academy trainingsprogramma’s om de competenties te verbeteren waar het gaat om klantcontact. “Het gaat erom de verwachtingen van de klant te overtreffen. Denk aan je presentatie in de showroom of het voeren van een telefoongesprek. Maar ook je presentatiewijze als bedrijf op social media is belangrijk. Sommige medewerkers vergeten nog weleens dat elke online post voor iedereen zichtbaar is. Dat kan goed uitpakken, maar ook helemaal verkeerd als je er ondoordacht mee omspringt. Je wilt positief opvallen en zo de klantenbeleving bij de klant verhogen. Als je gaat voor kwaliteit en een goede beleving, is het resultaat de omzet.”

Meer rendement
Ook voor de ondernemer zelf heeft Automotive Academy een programma ontwikkeld om het rendement te verbeteren. “We zien nu bijvoorbeeld nog te vaak dat het aantal werkorders wel toeneemt, maar dat de omzet per werkorder niet in verhouding meestijgt. Dan daalt je rendement.” Meer doen met het garagemanagementsysteem staat in de opleiding centraal. “We beschikken over prachtige systemen en een overdaad aan stuurcijfers, maar je kunt er vaak meer uithalen. De vraag is: hoe doe je dat, hoe geef je er sturing aan en welke actie is nodig om meer succes te behalen? We helpen om dat inzicht te vergroten, zodat de gewerkte uren ook meer gaan opleveren.” (MvW)