De trainingen van Corbo zijn erop gericht om het gedrag van personeelsleden te veranderen, de communicatie te verbeteren en om een efficiëntere organisatie neer te zetten. Ze vinden plaats in groepsverband, waarna individuele coaching plaatsvindt om te beoordelen of de cursist het geleerde goed in de praktijk brengt. Bij Corbo gelooft men niet in korte trainingen als je een gedragsverandering wilt realiseren, meldt directeur Rob Schmidt. Om dat te bereiken, begeleidt men de cursist voor een langere periode, waarbij er specifiek op de noodzakelijke vaardigheden wordt getraind.

Middenkader
Vooral het verbeteren van de kwaliteit van het middenkader in de vorm van medewerkers aftersales, werkplaatschefs, salesmanagers en servicemanagers staat centraal bij het dealerbedrijf en dat is dan ook een van de speerpunten bij het organisatiebureau. Het trainingsaanbod van Corbo is hierop ontwikkeld, alleen de manier waarop de trainingen worden gegeven, verandert. Waar men ‘vroeger’ veelal op locatie een trainingsprogramma uitrolde, is nu het nieuwe leren de norm; een combinatie van groepslessen, huiswerkopdrachten, coaching on the job en online bijeenkomsten.

Virtual classrooms
Virtual classrooms zijn in de praktijk altijd onderdeel van het programma en bestaan uit online trainingen van maximaal één uur. “We behandelen de stof, beantwoorden vragen en bespreken opdrachten. De deelnemers voeren daarnaast individueel of in kleine groepjes onder begeleiding opdrachten uit.” Door de afwisseling van persoonlijk en online contact zijn cursisten intensiever bezig met de lesstof en nemen ze het beter op, zo is de ervaring van Schmidt. Veel online sessies zijn ’s avonds, maar het is ook goed mogelijk om overdag een training in te plannen. Een ideale aanpak om tussen de trainingen door uitgebreider op de lesstof in te gaan. (MvW)