“Of je nu een merkerkend reparatiebedrijf bent of een universeel, iedereen zou moeten werken via deze voorschriften,” begint Claudia Heere, Manager Marketing & Sales bij VOC. “Met deze training van een dagdeel die we nu ontwikkeld hebben, leer je in eerste instantie waarom dit zo is. Tegenwoordig verschillen de voorschriften namelijk niet alleen per merk, ze zijn ook nog eens per type auto en zelfs per bouwjaar weer anders. Denk alleen al aan de verbindingstechnieken van de verschillende materialen die in moderne voertuigen worden gebruikt.”

Interpreteren
Ook aan zelfredzaamheid in het vinden van merkgerichte reparatievoorschriften en het interpreteren ervan wordt veel aandacht besteed. “Elke schadehersteller moet weten waar hij de voorschriften kan vinden. Hiervoor zijn verschillende aanbieders, die we in de cursus benoemen.” Daarnaast is ook het interpreteren van de voorschriften een belangrijk element, vertelt Heere. “Veel voorschriften zijn in het Duits of Engels. We besteden dan ook veel aandacht aan de meest voorkomende terminologie in deze talen, net als het interpreteren van bepaalde symbolen die anders zijn bij de verschillende autofabrikanten.” Niet alleen het vergroten van de kennis en kunde in het schadeherstelproces is een belangrijke motivatie voor het opzetten van de cursus, ook dossiervorming speelt hierin mee. “Dat heeft alles te maken met bewijslast. Als je kunt aantonen dat je een reparatie hebt uitgevoerd volgens de geldende voorschriften, voorkom je discussie achteraf.”

Van elkaar leren
De nieuwe cursus is zo opgebouwd, dat de deelnemers ook van elkaar leren, vertelt Heere. “Het is niet alleen zenden van informatie, maar ook het interactief uitwisselen van kennis tussen de deelnemers.” En dat geldt voor wel meer cursussen van VOC. Op het overige cursusprogramma staat onder meer een ‘Bootcamp update AST’, waarin aandacht wordt besteed aan radarsystemen, start-stopsystemen en koplamptechnologie, alsmede ‘Werken aan e-voertuigen’. En ook de ‘zachte’ vaardigheden komen aan bod, met de cursus ‘Communicatie met klanten’. Claudia Heere vindt het binnen het ruime aanbod van VOC belangrijk om te benadrukken dat het schadebedrijf zelf moet nagaan aan welke kennis de grootste behoefte is. “We leggen niks op, maar via onze cursussen en opleidingen kun je wel toetsen of je als schadeherstelbedrijf nog steeds voldoet aan alle eisen die de markt aan je stelt.” Daarbij is het beschikken over parate kennis overigens steeds minder van belang, merkt ze. “Je kunt niet meer alles uit je hoofd leren. In plaats daarvan gaan vaardigheden als het opzoeken en interpreteren van informatie zwaarder wegen. En dat is precies waar ook deze nieuwe cursus over merkgerichte reparatievoorschriften zich op richt.” (MvW)