Autorola: Van veilinghuis naar remarketingspecialist

Frank Tanke is Country Manager Nederland bij Autorola. In de vier jaar dat hij er werkzaam is, heeft hij het bedrijf zien veranderen van puur een online veilinghuis naar allround dienstverlener op het gebied van remarketing.

Elke dag haalt Autorola de data van 6,2 miljoen occasions op. Die gegevens worden gebruikt om een compleet beeld te krijgen van het verkooppotentieel van een occasion, en de beste manier waarop deze verkocht kan worden. Dat betekent dus ook dat Autorola soms andere verkoopkanalen adviseert dan het eigen veilingplatform. “Het lijkt tegenstrijdig, maar als onze data aantonen dat het bijvoorbeeld slimmer is om een auto in de eigen showroom aan te bieden, dan zullen wij dat zeker adviseren.”

Heilige huisjes

Dat houdt wel in dat er soms heilige huisjes omver moeten, merkt Tanke. “Het is geen makkelijk proces, autobedrijven werken al jaren op dezelfde manier en wij vragen hun om met die traditie te breken. Maar uiteindelijk levert het hun meer op wanneer er slim gebruik gemaakt wordt van onze data, waarmee wij het autobedrijf verder helpen in het remarketingproces. Om een voorbeeld te geven: een aantal dealerbedrijven kreeg de opdracht om geen vreemd merk meer te verkopen. Wij konden echter aantonen dat juist voor dat vreemde merk genoeg vraag zou bestaan. En dat kwam uit, de auto’s werden verkocht en ook nog eens voor retailprijzen.”

Consultancy

Tot slot stipt Tanke nog het stukje consultancy aan. “Dan heb je het over verbetering van de werkprocessen in het autobedrijf, met name de doorloopsnelheid om voertuigen sneller in de verkoop te krijgen. Elke dag dat je een auto niet verkoopt, kost dat 10 tot 20 euro. Na een maand is de eerste 500 euro marge al verdampt. We kunnen autobedrijven echt helpen hun auto’s eerder in de verkoop te krijgen en sneller te verkopen.”

Autorola: Van veilinghuis naar remarketingspecialist - Automobielmanagement.nl

Autorola: Van veilinghuis naar remarketingspecialist

Frank Tanke is Country Manager Nederland bij Autorola. In de vier jaar dat hij er werkzaam is, heeft hij het bedrijf zien veranderen van puur een online veilinghuis naar allround dienstverlener op het gebied van remarketing.

Elke dag haalt Autorola de data van 6,2 miljoen occasions op. Die gegevens worden gebruikt om een compleet beeld te krijgen van het verkooppotentieel van een occasion, en de beste manier waarop deze verkocht kan worden. Dat betekent dus ook dat Autorola soms andere verkoopkanalen adviseert dan het eigen veilingplatform. “Het lijkt tegenstrijdig, maar als onze data aantonen dat het bijvoorbeeld slimmer is om een auto in de eigen showroom aan te bieden, dan zullen wij dat zeker adviseren.”

Heilige huisjes

Dat houdt wel in dat er soms heilige huisjes omver moeten, merkt Tanke. “Het is geen makkelijk proces, autobedrijven werken al jaren op dezelfde manier en wij vragen hun om met die traditie te breken. Maar uiteindelijk levert het hun meer op wanneer er slim gebruik gemaakt wordt van onze data, waarmee wij het autobedrijf verder helpen in het remarketingproces. Om een voorbeeld te geven: een aantal dealerbedrijven kreeg de opdracht om geen vreemd merk meer te verkopen. Wij konden echter aantonen dat juist voor dat vreemde merk genoeg vraag zou bestaan. En dat kwam uit, de auto’s werden verkocht en ook nog eens voor retailprijzen.”

Consultancy

Tot slot stipt Tanke nog het stukje consultancy aan. “Dan heb je het over verbetering van de werkprocessen in het autobedrijf, met name de doorloopsnelheid om voertuigen sneller in de verkoop te krijgen. Elke dag dat je een auto niet verkoopt, kost dat 10 tot 20 euro. Na een maand is de eerste 500 euro marge al verdampt. We kunnen autobedrijven echt helpen hun auto’s eerder in de verkoop te krijgen en sneller te verkopen.”