“Met de invoering van de WLTP zijn de nieuwprijzen van auto’s aanzienlijk gestegen, veroorzaakt door een fors hogere BPM. De aanschaf van een nieuwe auto is voor veel mensen inmiddels onbereikbaar geworden, zodat ze uitwijken naar een jong gebruikt exemplaar,” laat Tom Corduwener weten.

Mondjesmaat

Tegelijkertijd zijn gewilde occasions in Nederland slechts mondjesmaat beschikbaar, en worden ze massaal ingevoerd. Jaarlijks zijn dat zo’n 200 duizend exemplaren. “De markt is allang Europees geworden en het negatieve stempel van importauto’s is zowat verdwenen, zeker als je kijkt naar de auto’s die bijvoorbeeld Nederlandse dealerholdings partijmatig invoeren. Dit zijn vaak de Duitse Jahreswagens, die meestal worden ingekocht bij fabrieksvestigingen. Daar zit nog een Europese fabrieksgarantie op en de historie is bekend.”

Betrouwbaarheid

Inmiddels wordt een derde van alle geïmporteerde auto’s door de software van XRAY op waarde geschat. XRAY heeft daarmee een gemiddelde BPM- besparing van 23,5 procent voor haar klanten kunnen realiseren. Daar komt bij dat XRAY door de Belastingdienst is goedgekeurd als leverancier van marktconforme restwaardebepalingen voor occasions en voor importauto’s. “Onze klanten willen zekerheid en geen gezeur achteraf. Wij leveren een zeer nauwkeurige handelswaarde, op basis van alle factoren die invloed hebben op die waarde. Dat blijft van belang, want op de korte termijn verwacht ik dat de onbalans tussen vraag en aanbod aanhoudt, en dat de import nog verder toeneemt.”