Baetens verwijst hiermee in het bijzonder naar de rechtstreekse verkoop van voertuigen die uit de lease komen door leasemaatschappijen aan particulieren. “Denk aan Athlon Car Outlet of aan het CarNext.com-concept van LeasePlan, die allemaal hun gebruikte auto’s aan particulieren verkopen. Vroeger gingen ze naar de handel, maar de vraag naar jonge occasions is zo hoog, dat het nu lucratief is om het zelf te doen. Het feit dat ze afkomstig zijn van één eigenaar, en de altijd goed gedocumenteerde onderhoudsgeschiedenis ervan, vormen al een duwtje in de rug voor deze auto’s. Met een extra garantie is er voor particulieren bijna geen reden meer om niet rechtstreeks bij een leasemaatschappij een gebruikte auto te kopen.”

Kwaliteitsimago en garantieopties

Vertrouwen richting de consument is sowieso een rode draad in de boodschap die Baetens steevast uitdraagt. “Met een langere garantietermijn zeg je: wij bieden kwaliteit, wij geloven in ons product. Het ondersteunt je kwaliteitsimago. Maar het lijkt wel alsof op garantiegebied de occasionmarkt wordt vergeten. Alleen de officiële occasionlabels bieden vaak 12 of 24 maanden garantie. Daarna houdt het al snel op en wordt een auto liefst zonder garantie verkocht, of hooguit met een Bovag-garantie. De garantieproducten van CarGarantie bieden occasionverkopers tal van garantieopties voor tweedehands- en jonge tweedehandswagens. Occasionaanbieders kunnen garanties sluiten met een looptijd van 6 tot 24 maanden, die de consument nog kan verlengen.”