“Onder andere met events als Marktplaats Automotive Live hebben we ons als doel gesteld bij Marktplaats aangesloten autobedrijven te leren hoe zij zich met tekst en fotografie online beter kunnen presenteren.” Voor autobedrijven die nog twijfelen of het zinvol is, heeft hij een boodschap. “Alleen als je de goedkoopste wilt zijn, hoef je hierin niet mee te gaan. Maar voor elk ander autobedrijf is je onderscheiden op internet met goede advertenties een must. Communicatie in woord en beeld is dan je gereedschap. Het schept vertrouwen bij autokopers en daarmee vergroot je de kans om een auto sneller te verkopen.”

Vakmanschap

Natuurlijk, het kost ook tijd. Maar die tijd verdien je net zo snel weer terug, denkt De Vries. En ook voor de kosten hoef je het niet te laten. “Je hoeft niet te investeren in een professionele fotostudio. Vaak is een herkenbare locatie buiten het bedrijfspand, of een goed verlichte hoek in de showroom, al voldoende om de kwaliteit van het beeldmateriaal boven het maaiveld uit te tillen. En zelfs met een smartphone kun je uit de voeten. We adviseren wel om een goede camera te kopen, maar zelfs dat is niet echt nodig. Het gaat vooral om het vakmanschap van de fotograaf, en met een paar praktische tips die wij je geven over effectieve fotografietechnieken zie je al een sterke verbetering. Het is gewoon een feit dat goede content verkoopt. Je hoeft het overigens niet eens zelf te doen, je kunt ook een freelance automotive fotograaf of tekstschrijver inhuren.”