Waar je als klant nu bijna overal en op elk product een garantieverlenging kunt kiezen, is het met gebruikte auto’s nog altijd behelpen. Hier geldt de minimale Bovag-garantie als standaard, ook op jong gebruikte occasions. Een gemiste kans, vindt Luc Baetens.

Liefst zonder garantie  

“De garantiepakketten op auto’s, en zeker als het gaat om occasions, stemmen mij vaak bedroefd. Het is erg vreemd, want de occasionmarkt is vele malen groter dan die van nieuwverkoop, maar in de aandacht voor het product zie je dat niet terug. Het lijkt wel alsof op garantiegebied de occasionmarkt wordt vergeten. Sterker nog, het liefst wordt een auto zonder garantie verkocht. Het signaal dat je daarmee geeft, is dat je geen vertrouwen hebt in je product. Voor autokopers is dat onbegrijpelijk. Op de korte termijn is het misschien interessant,maar op de lange termijn ga je financieel gezien zeker het schip in met zo’n klantbenadering.”

Klantenbinding

Baetens benadrukt nog maar eens dat garantie-verlenging een van de manieren is om het gevecht om de klant te winnen. “Klantenbinding, daar draait het om.” De boodschap die je met een langere garantietermijn uitstraalt, is volgens Baetens helder: “Het straalt kwaliteit uit en geloof in het eigen product. Alleen wanneer jij als ondernemer laat zien dat je in je product gelooft, zal ook de klant dat eerder doen. De winst zit ‘m erin dat garantie de verkoop kan versnellen, en de koper langer aan je bedrijf verbonden blijft met onderhoud en reparaties.”