De hightech teststraat van Hunter bestaat uit twee systemen. De Hunter Quick Tread Edge, dat binnen enkele seconden de profieldiepte kan scannen van alle banden, en de Hunter Quick Check Drive waarbij al rijdend binnen 1 minuut de wielstanden van de auto kunnen worden gecontroleerd. De snelheid waarmee beide systemen werken, maakt het mogelijk om controle van de profieldiepte en de wieluitlijning bij iedere auto uit te voeren. “Zoals bekend heeft de aandrijflijn van een elektrische auto slechts 200 onderdelen tegen 1400 onderdelen voor een auto met conservatieve aandrijflijn. Het verversen van smeermiddelen is bovendien ook verleden tijd,” vertelt Jurriaan Suurenbroek van Fuchs service equipment, de importeur van het Amerikaanse Hunter. “We weten ook dat in de toekomst de auto’s met verbrandingsmotor in de werkplaats plaatsmaken voor EV’s. Tegen dat licht bezien doen autobedrijven er goed aan om alternatieven te zoeken. Met de Hunter teststraat is dit nu al voorhanden.”

Uitlijnen loont

Onderzoek heeft uitgewezen dat zo’n 60 procent van de voertuigen een afwijkende wielstand heeft, waarbij de weg open ligt voor werkplaatsomzet. “Uitlijnen behoort met een marge van zo’n 85% tot de meest renderende activiteit in de werkplaats. Uit een ander onderzoek is bovendien gebleken dat de eerste aanbieder 90% kans heeft op de omzet. Een proactieve houding maakt dus het verschil,” weet Jurriaan Suurenbroek. Fuchs service equipment heeft bovendien een rekenmodule beschikbaar waarbij een rendementsberekening op maat kan worden gemaakt. Zo wordt inzichtelijk hoe de verhouding is tussen de tijdswinst en bandenverkoop, extra omzet door uitlijningen en de afschrijving.  “Bij 40 doorgangen zijn 10 uitlijningen per dag reëel, waarbij dus per dag € 400 extra omzet wordt gegenereerd. Vermenigvuldigd met 220 dagen zorgt dat voor een extra omzet en genereert dat een winst van € 88.000.” Naast de snelheid waarmee de metingen worden gedaan door zowel de Hunter Quick Tread als de Hunter Quick Check Drive, is ook de rapportage een unieke eigenschap van de Hunter teststraat. Bij een profieldieptemeting worden per band de meetgegevens weergegeven, maar ook een visuele uitslag. De scan van een band wordt voorzien van een kleurcode in de groeven: groen bij voldoende diepte, geel bij adviesdiepte en rood bij te weinig profiel. “Zo kan een heel duidelijk advies worden gegeven richting de klant of leasemaatschappij.”

Visuele vertaling

Ook bij de Quick Check heeft Hunter veel aandacht besteed aan het visueel vertalen van de meetresultaten. Ook hier wordt gewerkt met groen en rood, zodat de klant ook zonder enige voorkennis kan zien óf en welke van de wielen buiten de specificatie staan. “De rapporten zijn op het scherm te zien, maar ook af te drukken. De receptionist kan met dit rapport in de hand de klant uitleggen wat de gevolgen van versleten banden en/of verkeerde uitlijning zijn voor de onderhoudskosten en verkeersveiligheid. Dit is essentieel bij het verkrijgen van de opdracht.”