GroupAuto: ‘Universelen moeten oppassen dat ze niet als Kodak worden’

De werkplaatsen van de dealerbedrijven integreren de nieuwe technieken en connectiviteit zonder veel problemen in hun werkroutine. Hoe anders is de stand van zaken in het ongebonden kanaal. Freek Blekxtoon van GroupAuto roept op tot actieve transformatie naar de digitale wereld.

GroupAuto: 'Universelen moeten oppassen dat ze niet als Kodak worden'

De topman van GroupAuto en haar labels CarXpert en Autoexcellent ziet dat de kloof in kennis, kunde en technologie tussen het dealerkanaal en de universeel breder wordt. “Terwijl het nu een tijd is van ondernemen en doorpakken. De digitalisering in de autobranche bevindt zich echt in een stroomversnelling,” signaleert Freek Blekxtoon. “Over the air updates vanuit de fabrikant, Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) die via geavanceerde uitlijnapparatuur moeten worden gekalibreerd. Bij de meeste universele autobedrijven kijkt men zeer glazig als ik praat over deze zaken.” Tegelijk signaleert Blekxtoon een lastig dilemma bij de ondernemer. ‘Te veel werk, maar te weinig monteurs’ is aan de orde van de dag in de universele werkplaats. “Om bij te blijven moet een monteur per jaar toch zeker 10 à 12 dagen worden getraind in de nieuwe technieken, maar dan mis je die man wel die dagen, terwijl je al te weinig mensen hebt. Het kan ook nog zomaar gebeuren dat jouw monteur overstapt naar de concurrent, omdat die wel een persoonlijk opleidingstraject kan bieden.”

Helpen bij transitie

GroupAuto en haar formules staan klaar om de universele garagist te helpen bij de oh zo noodzakelijke transitie naar de digitale wereld. “We bieden trainingen, de equipment inclusief de financiële ondersteuning en – als enige naast Bosch – een eigen dongle om je klanten connected car te bieden. Die dongle is heel belangrijk. Er past maar één exemplaar in de OBD-poort, dus je moet zorgen dat jij de eerste bent!” We moeten leren van het verleden, bepleit de directeur van GroupAuto: “Kodak dacht dat digitale fotografie niet zo’n vaart zo lopen. Het merk werd ingehaald door de tijd. Universele garagebedrijven moeten oppassen dat ze niet als Kodak worden.”

GroupAuto: ‘Universelen moeten oppassen dat ze niet als Kodak worden’ - Automobielmanagement.nl

GroupAuto: ‘Universelen moeten oppassen dat ze niet als Kodak worden’

De werkplaatsen van de dealerbedrijven integreren de nieuwe technieken en connectiviteit zonder veel problemen in hun werkroutine. Hoe anders is de stand van zaken in het ongebonden kanaal. Freek Blekxtoon van GroupAuto roept op tot actieve transformatie naar de digitale wereld.

GroupAuto: 'Universelen moeten oppassen dat ze niet als Kodak worden'

De topman van GroupAuto en haar labels CarXpert en Autoexcellent ziet dat de kloof in kennis, kunde en technologie tussen het dealerkanaal en de universeel breder wordt. “Terwijl het nu een tijd is van ondernemen en doorpakken. De digitalisering in de autobranche bevindt zich echt in een stroomversnelling,” signaleert Freek Blekxtoon. “Over the air updates vanuit de fabrikant, Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) die via geavanceerde uitlijnapparatuur moeten worden gekalibreerd. Bij de meeste universele autobedrijven kijkt men zeer glazig als ik praat over deze zaken.” Tegelijk signaleert Blekxtoon een lastig dilemma bij de ondernemer. ‘Te veel werk, maar te weinig monteurs’ is aan de orde van de dag in de universele werkplaats. “Om bij te blijven moet een monteur per jaar toch zeker 10 à 12 dagen worden getraind in de nieuwe technieken, maar dan mis je die man wel die dagen, terwijl je al te weinig mensen hebt. Het kan ook nog zomaar gebeuren dat jouw monteur overstapt naar de concurrent, omdat die wel een persoonlijk opleidingstraject kan bieden.”

Helpen bij transitie

GroupAuto en haar formules staan klaar om de universele garagist te helpen bij de oh zo noodzakelijke transitie naar de digitale wereld. “We bieden trainingen, de equipment inclusief de financiële ondersteuning en – als enige naast Bosch – een eigen dongle om je klanten connected car te bieden. Die dongle is heel belangrijk. Er past maar één exemplaar in de OBD-poort, dus je moet zorgen dat jij de eerste bent!” We moeten leren van het verleden, bepleit de directeur van GroupAuto: “Kodak dacht dat digitale fotografie niet zo’n vaart zo lopen. Het merk werd ingehaald door de tijd. Universele garagebedrijven moeten oppassen dat ze niet als Kodak worden.”