“Neem bijvoorbeeld polijsten,” begint salesmanager Edwin Heijkamp. “Daar kun je echt een verschil mee maken. Met een beetje extra aandacht kun je je onderscheiden richting de markt en er meer omzet mee binnenhalen.”
Andere benadering = ander eindresultaat
Binnen de productgroep ‘Bigfoot’ biedt WSB een ruim assortiment polijstmachines en -middelen, die in de detailingbranche als toonaangevend worden gezien, weet Heijkamp. “Daar wordt geld verdiend met auto’s polijsten, terwijl het in de schade-branche eerder wordt gezien als een noodzakelijke manier om lakfouten te herstellen. Maar als je het zo benadert, zie je dat ook terug in het eindresultaat, vooral wanneer er roterend gepolijst wordt, met ronde kringen of ‘swirls’ tot gevolg. Die zie je niet direct, omdat er polijstmiddelen op oliebasis worden gebruikt, maar na een paar wasbeurten zijn die swirls wel degelijk zichtbaar. Het gebeurt op grote schaal, maar het is niet bepaald bevorderlijk voor de klanttevredenheid.”
10 keer beter
Alleen al door anders te werken, denkt Heijkamp, kunnen schadebedrijven hun polijstwerk naar een hoger niveau tillen. “Dat is waar wij bij kunnen helpen met producten en opleidingen. Zo raden we bijvoorbeeld bijna nooit roterende polijst-machines aan, maar altijd excentrische machines. Het is simpelweg een stukje bewustwording; voor de kosten hoef je het niet te laten. De middelen en de apparaten zijn nauwelijks duurder, maar het resultaat is 10 keer beter. En als je toch bezig bent, waarom vraag je de klant niet om meteen de hele auto te polijsten? Het zijn allemaal dingen die je als schadebedrijf aan je klanten kunt aanbieden.”