Vooral private lease zit in de lift. Waren er in 2014 nog zo’n 17.000 mensen die kiezen voor auto leasen privé, in 2018 waren het er al 150.000. Maar ook het aantal zakelijke leaseauto’s groeide in 2018 ten opzichte van 2017 met 13 procent. Bestelauto’s ging 10 procent omhoog. Van alle nieuw verkochte auto’s in 2018 is nu circa 53 procent een leaseauto; bij bestelwagens ligt dit percentage op circa 50 procent. In totaal groeide de leasemarkt tussen 2017 en 2018 met maar liefst 45,6 procent. Eind 2018 telde Nederland het recordaantal van 1 miljoen leaseauto’s. (cijfers VNA)

Zakelijk meer keuze

Heel vreemd is de populariteit van de leaseauto niet: door een auto te leasen weet je van tevoren welk bedrag de auto maandelijks kost. De kosten voor onderhoud, verzekering en motorrijtuigenbelasting zijn voor de leasemaatschappij. Alleen brandstof komt voor rekening van de leaserijder, en natuurlijk de bijtelling voor zakelijke rijders. Wie kiest voor auto leasen zakelijk heeft wel meer keuze dan de privé leaserijders.

Populairste merken

Als we kijken maar de populariteit van zakelijke leaseauto’s, dan zien we dat Volkswagen vaak de lijst aanvoert met de Polo. Andere populaire leaseauto’s zijn de Kia Picanto, Toyota Aygo, Ford Focus en Peugeot 108. Opvallend is dat de Top-5 van populairste leaseauto’s wordt gedomineerd door auto’s uit het A- en B-segment, dus de kleinere auto’s.

EV leasen

Daarnaast zien we een ontwikkeling richting de elektrische auto. Het bekendste merk is uiteraard Tesla, dat steevast omhoogklimt op de ranglijsten en eind vorig jaar zelfs de 18de plaats pakte in de lijst van de meest populaire leaseauto’s in Nederland. Ook een merk als Jaguar doet het goed, met de I-Pace bereikte het in dezelfde periode de 22e plek. Daarbij moet overigens wel worden opgemerkt dat de cijfers enigszins zijn vertekend door de ‘Tesla-taks’, de naar Tesla genoemde bijtellingsmaatregel die sinds 1 januari 2019 van kracht is geworden waardoor de reguliere 22% bijtelling geldt over het prijsdeel boven de 50 duizend euro, wat eind 2018 tot een piek in het aantal leaseaanvragen leidde.

Meer keuze

EV’s onder de 50 duizend euro profiteren dus nog gewoon volledig van het gunstige bijtellingstarief van 4%, en er komen steeds meer modellen op de markt die hieraan voldoen. Denk hierbij aan de Hyundai Ioniq, Renault Zoe, Opel Ampera-E of de Volkswagen e-Golf. De verwachting is dat we deze volledig elektrische auto’s meer op de weg gaan tegenkomen, niet alleen vanwege de gunstige fiscale maatregelen, maar ook omdat de auto’s steeds beter worden. Zo heeft de e-Golf al een bereik van maximaal 230 kilometer en met een Hyundai Ioniq rijd je 280 kilometer voordat de accu’s moeten worden opgeladen.