Henk-Jan Kienhuis, directeur en eigenaar, praat met veel passie over de niche waar zijn onderneming al decennialang een hoofdrol vervult. Het begon ooit, in 1993 alweer, met hard- en software om gereden kilometers te registreren. “Het lijkt een eeuwigheid geleden. Tegenwoordig is de verzamelde data vooral het begin van een verbeterproces.”

Halvering schades
Het team van Transscope Voertuigsystemen is getraind in het interpreteren van de stroom gegevens om de grote kostenposten rond een wagenpark te laten slinken. Brandstof besparen, efficiëntere routes, verlagen van de onderhoudskosten en terugdringen van het aantal schades; het zijn de posten waarop Henk-Jan Kienhuis en zijn mensen zich focussen. “Er zijn klanten waar we samen een halvering van het aantal schades hebben bewerkstelligd,” benadrukt Kienhuis. Ondernemingen die investeren in de apparatuur en het analytisch vermogen van Transscope Voertuigsystemen, verdienen die investering in 6 à 7 maanden terug met kostenreductie. “We realiseren altijd een besparing van 10 procent, maar vaak gaat de daling al snel richting de 20 procent.”

Speurneuzen
De onderneming met hoofdkantoor in Dedemsvaart (en een kantoor in Haarlem) wordt ook regelmatig gevraagd om het wagenpark en de berijders te analyseren. “Veel bedrijven ontbreekt het aan de tijd en de kennis.” Vrijwel altijd stuiten de speurneuzen van Transscope op zaken die om nader onderzoek vragen. “In alle soorten bedrijven en in alle geledingen zijn mensen die het niet zo nauw nemen met regels”, meldt Henk-Jan Kienhuis met understatement.

Anders rijden
Door rapportages (‘Kort en bondig in normale mensentaal’) te combineren met coaching en training worden de mensen in een organisatie geholpen om anders te rijden. Naast de kostenbesparingen rond het voertuig, neemt bij dit soort trajecten ook altijd de productiviteit van de werknemers toe. “Je kunt gerust rekenen met 30 minuten per medewerker per week.” Toch al snel 22 uur per jaar, per medewerker wel te verstaan. Met een oorsprong in hard- en software is Transscope Voertuigsystemen bijvoorbeeld ook in staat om een volledig automatisch plansysteem te implementeren. “Het is een voorbeeld van hoe wij onze dienstverlening het afgelopen decennium hebben uitgebreid. Naast leveranciers van techniek, zijn we nu veel meer een strategisch partner van onze klanten”, besluit Henk-Jan Kienhuis.