Bij Alcar maken ze een duidelijke scheiding tussen het zomer- en het winterseizoen, waarbij gedurende het zomerseizoen vooral wielen ter verfraaiing van de auto worden verkocht. “Door de economische crisis en door het feit dat steeds meer auto’s af fabriek lichtmetalen wielen meekrijgen is de wielverkoop in het zomerseizoen de laatste jaren onder druk komen te staan”, aldus marketingmanager Jeroen de Kruif van Alcar.

Statussymbool

“Nu het economisch weer goed gaat hopen we dat komend seizoen ook in de vraag te merken”, aldus De Kruif. “Kijk, je hebt een deel van de markt waarin de auto puur als vervoersmiddel wordt gezien. Denk aan mensen die via private lease kiezen voor een zo voordelig mogelijke auto. De kans dat daar een mooie aftermarket wielenset onder wordt gemonteerd is nagenoeg nihil. Maar voor een grote groep mensen geldt de auto nog steeds als belangrijk statussymbool. Die mensen zitten lekkerder in hun vel als er een mooie auto voor de deur staat.”

Finishing touch

“Met onze nieuwe designs zetten we de aanval in op de standaard lichtmetalen wielen onder deze auto’s”, vertelt De Kruif. “Er waait een nieuwe wind door onze designafdeling, we zijn dit jaar bijzonder trots op de nieuwe modellen van AEZ en DOTZ. Het zijn stuk voor stuk fraai vormgegeven designs met onderscheidende kleurstellingen om de auto een eigen finishing touch te geven.” Daarnaast zet Alcar ook in op upsizing – dus grotere wielen met laagprofiel banden. “Dat is in mijn optiek dé reden om vaarwel te zeggen tegen je standaard lichtmetalen wielen. Mensen vinden auto’s met grote wielen vaak mooi, maar beseffen niet dat grote wielen ook onder hun eigen auto een enorm verschil maken.” De specialist speelt daarop in door posters bij haar klanten op te hangen waarbij de designfunctie van grotere wielen wordt benadrukt.

Merklogo’s

Automobilisten die kiezen voor een upgrade middels een nieuwe wielenset zijn vaak gehecht aan de merklogo’s in de wielen. Bij de wielen van Alcar is dat in veel gevallen geen probleem. De wielen zijn dan geschikt voor plaatsing van de originele automerklogo’s. “Voor o.a. Audi, BMW, Mercedes, Peugeot en Citroën bieden we al een aantal jaar dergelijke oplossingen, echter bij VW, Seat en Skoda zaten we met een probleem dat hun logo’s 56mm zijn en onze wielen een uitsparing van 60mm hebben” aldus de Kruif. Vanaf dit voorjaar biedt Alcar voor deze drie merken ook een oplossing voor middels een speciale adapterring.