“Op automotivegebied zien we steeds meer een verschuiving richting start-stopaccu’s en bedrijven die over de juiste kennis beschikken zijn dan de aangewezen partner”, stelt directeur Jeroen Sluis van Hefra. “Het percentage van start-stopaccu’s in nieuwe auto’s ligt nu al rond de 90 procent en dat zal 100 procent worden”, zo is zijn overtuiging.

Loodaccu is springlevend

De lithium-accu in 12 volt ter vervanging van lood-zuur zal een dergelijke groei niet gaan meemaken. “Die hebben weliswaar als voordeel dat ze een laag gewicht hebben en tot bijna nul kunnen ontladen, maar ze presteren slecht bij lage temperaturen. Een speciaal verwarmingselement zorgt dan weer voor een hoger gewicht en hogere kosten. Dit soort accu’s zijn ook slecht te recyclen en ze blijven duur”, aldus Sluis. “Merken als Mercedes-Benz en Porsche leveren ze, maar het zal een nicheproduct blijven.” De traditionele 12 volt loodaccu is dan ook nog springlevend. “Ondanks de opkomst van 48 volt mild hybride-systemen kiezen veel autofabrikanten ervoor om een 12 volt-accu als back-up te gebruiken, voor het geval dat de complexe techniek uitvalt. Dat geldt ook voor elektroauto’s.”

Breed programma

Hefra is volgens Sluis een leverancier met een heel breed programma. “We leveren technische ondersteuning en training en een merkoverschrijdende expertise. We bieden ook goedkopere of juist nog hoogwaardiger alternatieven voor de VARTA-accu’s”, vertelt hij. “We zijn echt een totaalleverancier die ook zijn verantwoordelijkheid neemt voor recycling, waarbij de expertise van ons moederbedrijf Ecobat natuurlijk maximaal wordt benut. Overigens is lithium slecht te recyclen, wat dat traject ook kostbaar maakt.”