De montage van een accu wordt steeds ingewikkelder voor garages en het installeren van een accu in een nieuw voertuig kan soms ruim een uur duren. Dit komt door het toenemend aantal accu’s die op moeilijk bereikbare plaatsen worden geïnstalleerd, zoals onder de stoelen of achter panelen in de cabine in plaats van onder de motorkap. Het aantal stappen die nodig zijn om een accu te vervangen neemt daarom toe, omdat het verwijderen van stoelen en panelen tijd kost. Vaak is er diagnostische apparatuur nodig voor het herprogrammeren van de accu naar het Battery Management System (BMS). Een voorbeeld van een complexe accuwissel is een Volkswagen Touareg, waar 28 stappen nodig zijn om de oude accu te verwijderen en waar het installeren van de nieuwe accu 72 minuten duurt! Daarom kunt u als technicus met een gerust hart een klant de arbeidstijd aanrekenen voor dit soort tijdrovende klussen.

Oude versus nieuwe modellen

In de onderstaande tabel staan enkele van de meest lastige batterijvervangingen op moderne voertuigen. De installatie in sommige voertuigmodellen is bijzonder complex vanwege de toegankelijkheid en de locatie van de accu. Vergeleken met het vervangen van de accu bij een ouder voertuig, wat 5 tot 10 minuten kan duren, wordt duidelijk waarom er extra arbeidstijd nodig is.

Waarom is een AGM of EFB nodig?

Veel bestuurders zijn verbaasd wanneer een vervangbatterij voor hun voertuig met een start-stopsysteem en veel elektrische verbruikers nodig is en de kosten voor een nieuwe accu hoger zijn dan in eerste instantie verwacht. Als men kijkt naar het vermogen dat een accu nodig heeft om deze nieuwe voertuigtypes te voorzien van stroom, is het begrijpelijk waarom er een robuustere accu nodig is. Absorbent Glass Mat (AGM) en Enhanced Flooded Batteries (EFB) zijn ontworpen om tegemoet te komen aan de toenemende elektrische eisen.

Het plaatsen van een traditionele, natte accu levert niet het vermogen dat nodig is om de start-/stopfunctie of de elektrische verbruikers van elektriciteit trefzeker in te schakelen of om te gaan met extra startpogingen. Bovendien zijn een infotainmentscherm, een smartphone-interface en een wifi-uitgang allemaal aanwezig op de nieuwste voertuigtypen. 20 jaar geleden zou niemand hebben geweten dat dit mogelijk zou worden. Vandaag de dag zijn dit slechts enkele van de functies die moderne accu’s moeten aandrijven, samen met hun belangrijkste taak, het starten van het voertuig. De AGM- en EFB-accu’s van VARTA zijn ontworpen voor deze moderne technologie. Bij het installeren van een vervangaccu is het van vitaal belang dat het juiste type batterijtechnologie in het voertuig wordt gemonteerd.

Soortgelijk

Tegenwoordig zijn er verschillende soorten batterijtechnologie, niet alleen de conventionele ‘natte’ loodaccu die traditioneel wordt gebruikt als startbatterij, maar ook twee nieuwe loodaccu’s: Absorbent Glass Mat (AGM) en Enhanced Flooded Battery (EFB). Afhankelijk van het type voertuig en de hoeveelheid elektrisch vermogen die nodig is om de startfuncties en de verbruikers van elektriciteit te voorzien, wordt bepaald of een AGM-, EFB- of conventionele accu nodig is.

Bij het vervangen van een oude accu is het van belang om de ‘like-for-like’ (soortgelijke) of ‘like-for-better’-technologieën te vervangen en geen conventionele accu te monteren in een voertuig met een start-/stopsysteem (het voertuig zal niet lang goed functioneren). De eerste keer het juiste type batterijtechnologie monteren houdt de klant tevreden en voorkomt dure reparatiewerkzaamheden. Raadpleeg bij twijfel het handboek van het voertuig of kijk op internet op het VARTA Partner Portal voor informatie over de juiste batterijtechnologie.

Het belang van het testen van elk voertuig

Om een volledige en grondige service te garanderen, raadt VARTA aan om een batterijtest uit te voeren op alle voertuigen die een werkplaats binnenkomen. Aangezien de meeste voertuigen gemiddeld slechts één keer per jaar de werkplaats aandoen, is het belangrijk dat een monteur de accutest op het voertuig uitvoert omdat hij deze waarschijnlijk 12 maanden niet meer zal zien. Zelfs niet wanneer ze binnenkomen voor een reparatie die geen verband houdt met de batterij.

40 procent van de nationale defecten aan de accu’s is een direct gevolg van het uitvallen van de accu. Toch worden veel accu’s pas gecontroleerd als het te laat is en het voertuig niet wil starten. Nauwkeurige tests kunnen accu’s in een slechte staat identificeren. Een nieuwe accu zorgt voor tevreden klanten. Informeer klanten dat er maar 0,8 volt verschil is tussen goede en slechte testresultaten. Dat is minder dan een AAA-batterij (1,5 V)! Ondanks een klein spanningsverschil is er een enorm verschil in prestaties van de accu.

VARTA Partner Portal

De VARTA-accu’s waren de eerste AGM- accu’s ooit die in 2003 door OE-fabrikanten werden gemonteerd. In Europa worden vandaag 8 op 10 nieuw geproduceerde voertuigen met een start-stopsysteem aangedreven door een AGM, uitgerust met een VARTA.Garages kunnen direct profiteren van de expertise van ‘s werelds grootste fabrikant van autobatterijen door toegang te zoeken tot het gratis te gebruiken VARTA Partner Portal.

Voor informatie over montage-instructies, de plaats van de accu in een voertuig en zelfs montagetijden per voertuigmerk en -model, kunnen autobedrijven zich aanmelden bij de online tool, het VARTA Partner Portal. Toegang tot het VARTA Partner Portal is beschikbaar via alle apparaten met internettoegang: na een snelle, eenmalige registratie heeft elke werkplaatsmedewerker GRATIS en onbeperkt toegang zodat de juiste accu in de kortst mogelijke tijd wordt geïnstalleerd.