Vredestein: Investeringen werpen vruchten af

Brand Story

Jaren van investeringen blijken niet voor niets geweest te zijn getuige het aantal podiumplekken dat bandenfabrikant Vredestein in korte tijd weet te realiseren. Een gesprek met een zichtbaar trotse Paul Eidhof, als clusterdirecteur bij Vredestein verantwoordelijk voor onder meer de Benelux.

Dreigende reorganisatie Apollo Vredestein

Vredestein, in de ogen van veel Nederlanders toch een vorm van Hollands Glorie, is toch alweer tien jaar in handen van het Indiase Apollo. Die combinatie heeft beide merken een wereldwijde impuls gegeven. Wat lang ondenkbaar was is daarbij gerealiseerd: Vredesteins banden als eerste montage. Bovendien niet bij de minste merken.

Af-fabriek

De merken binnen de Volkswagen Groep, maar ook Ford en Mercedes monteren tegenwoordig af-fabriek Vredesteins. “En dat lijstje wordt binnenkort weer wat langer”, belooft Eidhof, die vanwege embargo’s niet veel concreter kan worden dan dat. Met de in 2017 gebouwde fabriek in Hongarije, een investering van 550 miljoen euro, zit Vredestein bovendien dicht bij de verschillende autofabrikanten en kreeg het de benodigde extra productiecapaciteit. “In Enschede lopen we tegen de grenzen aan van de beschikbare capaciteit.” In Nederland werd een investeringsprogramma opgetuigd van 300 miljoen euro dat ging zitten in de upgrade van de Nederlandse fabriek in Enschede en R&D.

Vervangingsmarkt

Zoals een bekend fenomeen in de sector luidt zorgt die eerste montage voor extra kansen in de vervangingsmarkt. “De verkopen in het dealerkanaal zullen hier zonder twijfel positief door worden beïnvloed. Daarnaast geeft de eerste montage een positief effect op de kracht van het merk én natuurlijk ook een versnelling van de technische ontwikkelingen.” Eidhof constateert niet alleen een groeiend aandeel in de eerste montage met Vredestein, het merk staat ook bij de inkopers en service-adviseurs goed op het netvlies. Uiteindelijk heeft de service-adviseur in het auto- c.q. bandenbedrijf een heel belangrijke invloed op de keuze van de consument. Zijn of haar ervaringen met het merk zijn daarvoor natuurlijk weer een belangrijke input. Ten slotte speelt de beschikbaarheid een grote rol, want te lang moeten wachten willen klanten nu eenmaal niet.

Marktleider

“We hanteren verschillende bronnen voor onze marktaandelen, zoals bijvoorbeeld de WESP-cijfers maar ook die van GFK. Deze cijfers geven we aan dat we in Nederland inmiddels marktleider zijn in de vervangingsmarkt voor personenwagenbanden en daar zijn we natuurlijk heel erg blij mee en trots op. In het groeiende allseasonsegment is het gat naar de concurrentie het grootst; mede omdat we daar ook verreweg de meeste verschillende maten aanbieden, 133 om precies te zijn”.

Testwinnaars

Niet alleen de investering in de genoemde fabriek speelt een rol, ook op productniveau is er veel geïnvesteerd met als gevolg dat er anno 2019 een uiterst verse productrange ligt. En dat is te merken in de klassementen van de grote bandentesten, meent Eidhof. “In elke segment leveren we momenteel de testwinnaars”, klinkt het enthousiast. “Of het nu gaat om zomerbanden, winterbanden, vierseizoenenbanden of een niche zoals banden voor de klassieke auto’s.” Die resultaten komen voor een belangrijk deel op het conto van de genoemde investeringen. “Vlak echter ook het belang niet uit van de eerste montage. Door samen te werken met de grote autofabrikanten bouwen we een schat aan extra kennis en ervaring op.”

Vredestein: Investeringen werpen vruchten af - Automobielmanagement.nl

Vredestein: Investeringen werpen vruchten af

Brand Story

Jaren van investeringen blijken niet voor niets geweest te zijn getuige het aantal podiumplekken dat bandenfabrikant Vredestein in korte tijd weet te realiseren. Een gesprek met een zichtbaar trotse Paul Eidhof, als clusterdirecteur bij Vredestein verantwoordelijk voor onder meer de Benelux.

Dreigende reorganisatie Apollo Vredestein

Vredestein, in de ogen van veel Nederlanders toch een vorm van Hollands Glorie, is toch alweer tien jaar in handen van het Indiase Apollo. Die combinatie heeft beide merken een wereldwijde impuls gegeven. Wat lang ondenkbaar was is daarbij gerealiseerd: Vredesteins banden als eerste montage. Bovendien niet bij de minste merken.

Af-fabriek

De merken binnen de Volkswagen Groep, maar ook Ford en Mercedes monteren tegenwoordig af-fabriek Vredesteins. “En dat lijstje wordt binnenkort weer wat langer”, belooft Eidhof, die vanwege embargo’s niet veel concreter kan worden dan dat. Met de in 2017 gebouwde fabriek in Hongarije, een investering van 550 miljoen euro, zit Vredestein bovendien dicht bij de verschillende autofabrikanten en kreeg het de benodigde extra productiecapaciteit. “In Enschede lopen we tegen de grenzen aan van de beschikbare capaciteit.” In Nederland werd een investeringsprogramma opgetuigd van 300 miljoen euro dat ging zitten in de upgrade van de Nederlandse fabriek in Enschede en R&D.

Vervangingsmarkt

Zoals een bekend fenomeen in de sector luidt zorgt die eerste montage voor extra kansen in de vervangingsmarkt. “De verkopen in het dealerkanaal zullen hier zonder twijfel positief door worden beïnvloed. Daarnaast geeft de eerste montage een positief effect op de kracht van het merk én natuurlijk ook een versnelling van de technische ontwikkelingen.” Eidhof constateert niet alleen een groeiend aandeel in de eerste montage met Vredestein, het merk staat ook bij de inkopers en service-adviseurs goed op het netvlies. Uiteindelijk heeft de service-adviseur in het auto- c.q. bandenbedrijf een heel belangrijke invloed op de keuze van de consument. Zijn of haar ervaringen met het merk zijn daarvoor natuurlijk weer een belangrijke input. Ten slotte speelt de beschikbaarheid een grote rol, want te lang moeten wachten willen klanten nu eenmaal niet.

Marktleider

“We hanteren verschillende bronnen voor onze marktaandelen, zoals bijvoorbeeld de WESP-cijfers maar ook die van GFK. Deze cijfers geven we aan dat we in Nederland inmiddels marktleider zijn in de vervangingsmarkt voor personenwagenbanden en daar zijn we natuurlijk heel erg blij mee en trots op. In het groeiende allseasonsegment is het gat naar de concurrentie het grootst; mede omdat we daar ook verreweg de meeste verschillende maten aanbieden, 133 om precies te zijn”.

Testwinnaars

Niet alleen de investering in de genoemde fabriek speelt een rol, ook op productniveau is er veel geïnvesteerd met als gevolg dat er anno 2019 een uiterst verse productrange ligt. En dat is te merken in de klassementen van de grote bandentesten, meent Eidhof. “In elke segment leveren we momenteel de testwinnaars”, klinkt het enthousiast. “Of het nu gaat om zomerbanden, winterbanden, vierseizoenenbanden of een niche zoals banden voor de klassieke auto’s.” Die resultaten komen voor een belangrijk deel op het conto van de genoemde investeringen. “Vlak echter ook het belang niet uit van de eerste montage. Door samen te werken met de grote autofabrikanten bouwen we een schat aan extra kennis en ervaring op.”