CarGarantie: ‘verlengde garantie brengt juist omzet’

Prijs is veel te belangrijk bij de aankoop van een occasion. “Het is tijd voor nieuwe bewustwording”, vindt Luc Baetens, directeur Benelux van CarGarantie. “Zet in op service en kwaliteit. Integreer verlengde garantie in je prijsstelling. Zo verzeker je jezelf ook van werkplaatsomzet.”

CarGarantie: ‘verlengde garantie brengt juist omzet’

In België, Spanje, Frankrijk en vooral Duitsland verkopen merkdealers met succes auto’s met verlengde garantietermijnen. Nederland is hierin behoorlijk passief. Een gemiste kans weten ze bij CarGarantie. “Vrijwel alle merken verlengen bij nieuwverkoop hun garantietermijn als USP om mensen te overtuigen. Als het vervolgens gaat over occasions, dan draait het bij diezelfde dealerbedrijven ineens vrijwel alleen om prijs. Waarom?”

300 euro

Luc Baetens maakt graag transparant wat een verlengde garantie van 6 naar 12 maanden betekent. “Op een courante occasionportefeuille met auto’s buiten de fabrieksgarantie, praat je over een bedrag van rond de 300 euro per auto. Een bedrag dat goed is te overzien.” Het advies van CarGarantie, opgedaan in andere Europese landen, is: integreer dit bedrag in de verkoopprijs. Zo kun je als autobedrijf de klant zekerheid bieden, die hij of zij in feite zelf betaalt. “Om service te kunnen bieden, moet je als autobedrijf een gezonde marge maken op je occasions.”

Kwaliteit

Verlengde garantie integreren heeft meerdere voordelen: de lange garantietermijn straalt kwaliteit uit naar de desbetreffende auto en de totale organisatie. “De kans is bovendien levensgroot dat diezelfde auto voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt in de eigen werkplaats terecht komt”, benadrukt Luc Baetens. “En dat is zeker niet het geval bij een garantietermijn van zes maanden, gezien de jaarlijkse onderhoudsinterval.” De directeur Benelux van CarGarantie en zijn team staan klaar om scherpe tarieven te calculeren en mee te denken, maar de nieuwe manier van denken begint bij de dealerbedrijven zelf. “Door de toenemende elektrificatie ebt werkplaatsomzet weg. Het is nu zaak om ook de kopers van occasions definitief aan je bedrijf te binden.”

CarGarantie: ‘verlengde garantie brengt juist omzet’ - Automobielmanagement.nl

CarGarantie: ‘verlengde garantie brengt juist omzet’

Prijs is veel te belangrijk bij de aankoop van een occasion. “Het is tijd voor nieuwe bewustwording”, vindt Luc Baetens, directeur Benelux van CarGarantie. “Zet in op service en kwaliteit. Integreer verlengde garantie in je prijsstelling. Zo verzeker je jezelf ook van werkplaatsomzet.”

CarGarantie: ‘verlengde garantie brengt juist omzet’

In België, Spanje, Frankrijk en vooral Duitsland verkopen merkdealers met succes auto’s met verlengde garantietermijnen. Nederland is hierin behoorlijk passief. Een gemiste kans weten ze bij CarGarantie. “Vrijwel alle merken verlengen bij nieuwverkoop hun garantietermijn als USP om mensen te overtuigen. Als het vervolgens gaat over occasions, dan draait het bij diezelfde dealerbedrijven ineens vrijwel alleen om prijs. Waarom?”

300 euro

Luc Baetens maakt graag transparant wat een verlengde garantie van 6 naar 12 maanden betekent. “Op een courante occasionportefeuille met auto’s buiten de fabrieksgarantie, praat je over een bedrag van rond de 300 euro per auto. Een bedrag dat goed is te overzien.” Het advies van CarGarantie, opgedaan in andere Europese landen, is: integreer dit bedrag in de verkoopprijs. Zo kun je als autobedrijf de klant zekerheid bieden, die hij of zij in feite zelf betaalt. “Om service te kunnen bieden, moet je als autobedrijf een gezonde marge maken op je occasions.”

Kwaliteit

Verlengde garantie integreren heeft meerdere voordelen: de lange garantietermijn straalt kwaliteit uit naar de desbetreffende auto en de totale organisatie. “De kans is bovendien levensgroot dat diezelfde auto voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt in de eigen werkplaats terecht komt”, benadrukt Luc Baetens. “En dat is zeker niet het geval bij een garantietermijn van zes maanden, gezien de jaarlijkse onderhoudsinterval.” De directeur Benelux van CarGarantie en zijn team staan klaar om scherpe tarieven te calculeren en mee te denken, maar de nieuwe manier van denken begint bij de dealerbedrijven zelf. “Door de toenemende elektrificatie ebt werkplaatsomzet weg. Het is nu zaak om ook de kopers van occasions definitief aan je bedrijf te binden.”