XRAY exploiteert naast een taxatieservice ook een B2B-veilingplatform, waar dagelijks 100 tot 150 auto’s worden geveild. Sinds de coronacrisis is ook daar uiteraard sprake van een nieuwe realiteit. “De ontwikkeling van het prijsniveau is onduidelijk, qua aantallen is er sprake van zo’n 50 procent afname”, aldus Corduwener. “Nu kun je als dealer natuurlijk de deur dichtdoen en wachten tot de storm is overgetrokken, maar ook in deze tijden zijn er nog manieren om geld te verdienen.” Natuurlijk is het zuur dat autobedrijven op de handelsvoorraad moeten afschrijven omdat de prijzen met 10 tot 15 procent zijn gedaald, maar dat biedt uiteindelijk ook weer kansen. Ook tegen lagere prijzen gaat de handel door. “De prijzen die auto’s opbrengen, zijn bij ons relatief gezien nog redelijk goed, er zijn nog altijd handelaren die over voldoende liquide middelen beschikken.”

Positieve ontwikkelingen

Corduwener ziet ook positieve ontwikkelingen in deze crisistijd. “De import begint langzaam weer op gang te komen, mede omdat ze bij de RDW in twee weken tijd een systeem hebben ontwikkeld om auto’s volledig online te keuren. Je ziet toch ook een hoop saamhorigheid en creativiteit.” Daar komt bij dat ook in het buitenland de prijzen flink aan het dalen zijn, wat ook kansen biedt. De grenzen moeten dan echter wel open blijven. Corduwener: “We zien ook een hoop begrip. Klanten snappen dat biedingen bij ons op het moment niet 28 dagen geldig zijn, maar 5 dagen. We moeten hier echt samen doorheen komen.”