Veel auto’s zijn niet goed uitgelijnd, soms zonder dat de bestuurder dat merkt. Daardoor slijten de banden sneller of onregelmatig. Ook verbruiken niet goed uitgelijnde auto’s meer brandstof. Toch is er vreemd genoeg weinig aandacht voor uitlijnen, constateert Jurriaan Suurenbroek, mede-eigenaar van Fuchs Service Equipment. Zijn bedrijf levert en installeert hoogwaardige apparatuur voor voertuigwerkplaatsen.

Automobilisten trekken zelf pas aan de bel als de afwijking echt hinderlijk wordt tijdens het rijden, terwijl het probleem zich waarschijnlijk al langer voordeed. Garages bieden deze dienst niet standaard aan omdat het arbeidsintensief is om de wielstanden te controleren. Met de Quick Check Drive van de Amerikaanse producent Hunter verloopt een uitlijncontrole automatisch en handsfree. Bovendien laat de scan die uit het apparaat rolt geen ruimte voor twijfel. Het resultaat correspondeert met een kleurencode. Groen betekent dat de wielstand in orde is, rood wil zeggen dat de auto toe is aan opnieuw afstellen van de wielstanden.

Snel lonend

Vooral in deze tijd van corona, waarin veel garagebedrijven hun omzet zien teruglopen, biedt de Quick Check Drive volgens Suurenbroek een mooie kans om de werkplaatsbezetting te verbeteren met een goed renderende activiteit. Meer controles zullen immers al snel leiden tot vaker uitlijnen, aangezien er zo veel auto’s rondrijden die niet goed uitgelijnd zijn. “Het meten van de wielstand wordt nu nauwelijks gedaan, terwijl uitlijnen heel winstgevend is. Je kunt er een mooie prijs voor rekenen.” De investering voor de machine verdient zich al snel terug. Met een tot twee extra uitlijnbeurten per dag is de Quick Check Drive al lonend, schat Suurenbroek in.

De betrekkelijk nieuwe Quick Check Drive vormt samen met de al wat langer bestaande Quick Tread Edge Profieldieptemeter de zogeheten Hunter Teststraat. Beide machines kunnen afzonderlijk of in combinatie kunnen worden geïnstalleerd. Met de profieldieptemeter kan snel en makkelijk het profiel van de banden bepaald worden door de auto over de meetapparatuur te laten rijden. Net als de Quick Check Drive werkt ook deze machine met een kleurencode. De computeruitdraai maakt in één oogopslag duidelijk hoe groot de slijtage op verschillende delen van de banden is en of de profieldiepte voldoet aan de wettelijke normen. Met de profieldieptemeter zijn garages volgens Suurenbroek niet alleen in staat het rendement van hun werkplaatsen te verbeteren, maar ook om kosten te besparen en hun bandenverkoop en uitlijnomzet te verhogen.