GroupAuto Nederland: ‘Samenwerken om als onafhankelijk grossier te overleven’

brand story

Het is vijf voor twaalf voor de zelfstandige onafhankelijke grossiers, waarschuwt Freek Blekxtoon, directeur van GroupAuto Nederland, een samenwerkingsverband van onafhankelijke grossiers. Alleen zullen zij het niet redden. “Het vak staat onder druk. De enige manier om die druk eraf te halen is samenwerken.”

In de afgelopen dertig jaar heeft Blekxtoon de Nederlandse markt ingrijpend zien veranderen. Van de ongeveer 900 grossiersvestigingen zijn er nog maar zo’n 400 overgebleven en hij verwacht dat dat aantal nog verder zal teruglopen. Aan de leverancierskant wordt de handel sterk gedomineerd door twee grote spelers: Fource en Alliance Automotive Group.

Door de krachten te bundelen kunnen de grossiers goede afspraken bedingen met partnerleveranciers over assortiment, prijzen en leveringen. Tegelijkertijd waarborgt de organisatie dat de aangesloten leden, veelal familiebedrijven, hun identiteit en de controle over hun eigen bedrijf kunnen behouden, betoogt Blekxtoon. “Onze slogan is niet voor niets ‘Business is People’. Het is niet altijd de sterkste of de slimste die overwint, maar degene die zich het beste weet aan te passen. Dat is kracht van onze club en onze ondernemers. Wij willen niet de grootste of de slimste worden, maar we willen wel de fijnste zijn en proberen dichtbij de autobedrijven te staan met veel technische kennis en service. Misschien zijn we ook niet de goedkoopste, maar we willen wel een faire aanbieding doen.”

Toekomststrategie

Blekxtoon denkt dat er geen bestaansrecht meer is voor de ongebonden individuele grossiers. “Verenig je en zorg dat er een onafhankelijk grossiersnetwerk kan blijven bestaan. Als je als eenling afhankelijk bent van twee hele grote partijen, tel je niet mee. Ook de klanten (garagebedrijven en leasemaatschappijen) organiseren zich en willen niet met eenlingen werken. Samenwerken is de enige manier om te overleven”, luidt daarom zijn oproep. Sommige vinden het niet nodig om lang vooruit te plannen. Blekxtoon vindt dat onverstandig. “Neem de tijd om na te denken over je toekomststrategie. We hebben al zo veel grossiers zien verdwijnen, die het niet gered hebben. Niet maken van een keus, is ook een keus.”

Door het coronavirus is de noodzaak om aan te sluiten bij een coöperatie als GroupAuto volgens hem alleen nog maar sterker geworden. Vanwege alle beperkingen is online bestellen steeds belangrijker geworden. Om hiervoor toegankelijke en betaalbare ICT-oplossingen te kunnen bieden, heb je ICT-ondersteuning nodig die je als afzonderlijk bedrijf niet makkelijk voor elkaar krijgt. Ook inkoop en marketing vergen in zijn ogen een collectieve aanpak om echt verschil te maken. GroupAuto Nederland telt nu zo’n 45 grossiers met bij elkaar ongeveer zeventig vestigingen. Het streven is om te groeien naar zestig ondernemingen met rond de honderd vestigingen.

GroupAuto Nederland: ‘Samenwerken om als onafhankelijk grossier te overleven’ - Automobielmanagement.nl

GroupAuto Nederland: ‘Samenwerken om als onafhankelijk grossier te overleven’

brand story

Het is vijf voor twaalf voor de zelfstandige onafhankelijke grossiers, waarschuwt Freek Blekxtoon, directeur van GroupAuto Nederland, een samenwerkingsverband van onafhankelijke grossiers. Alleen zullen zij het niet redden. “Het vak staat onder druk. De enige manier om die druk eraf te halen is samenwerken.”

In de afgelopen dertig jaar heeft Blekxtoon de Nederlandse markt ingrijpend zien veranderen. Van de ongeveer 900 grossiersvestigingen zijn er nog maar zo’n 400 overgebleven en hij verwacht dat dat aantal nog verder zal teruglopen. Aan de leverancierskant wordt de handel sterk gedomineerd door twee grote spelers: Fource en Alliance Automotive Group.

Door de krachten te bundelen kunnen de grossiers goede afspraken bedingen met partnerleveranciers over assortiment, prijzen en leveringen. Tegelijkertijd waarborgt de organisatie dat de aangesloten leden, veelal familiebedrijven, hun identiteit en de controle over hun eigen bedrijf kunnen behouden, betoogt Blekxtoon. “Onze slogan is niet voor niets ‘Business is People’. Het is niet altijd de sterkste of de slimste die overwint, maar degene die zich het beste weet aan te passen. Dat is kracht van onze club en onze ondernemers. Wij willen niet de grootste of de slimste worden, maar we willen wel de fijnste zijn en proberen dichtbij de autobedrijven te staan met veel technische kennis en service. Misschien zijn we ook niet de goedkoopste, maar we willen wel een faire aanbieding doen.”

Toekomststrategie

Blekxtoon denkt dat er geen bestaansrecht meer is voor de ongebonden individuele grossiers. “Verenig je en zorg dat er een onafhankelijk grossiersnetwerk kan blijven bestaan. Als je als eenling afhankelijk bent van twee hele grote partijen, tel je niet mee. Ook de klanten (garagebedrijven en leasemaatschappijen) organiseren zich en willen niet met eenlingen werken. Samenwerken is de enige manier om te overleven”, luidt daarom zijn oproep. Sommige vinden het niet nodig om lang vooruit te plannen. Blekxtoon vindt dat onverstandig. “Neem de tijd om na te denken over je toekomststrategie. We hebben al zo veel grossiers zien verdwijnen, die het niet gered hebben. Niet maken van een keus, is ook een keus.”

Door het coronavirus is de noodzaak om aan te sluiten bij een coöperatie als GroupAuto volgens hem alleen nog maar sterker geworden. Vanwege alle beperkingen is online bestellen steeds belangrijker geworden. Om hiervoor toegankelijke en betaalbare ICT-oplossingen te kunnen bieden, heb je ICT-ondersteuning nodig die je als afzonderlijk bedrijf niet makkelijk voor elkaar krijgt. Ook inkoop en marketing vergen in zijn ogen een collectieve aanpak om echt verschil te maken. GroupAuto Nederland telt nu zo’n 45 grossiers met bij elkaar ongeveer zeventig vestigingen. Het streven is om te groeien naar zestig ondernemingen met rond de honderd vestigingen.