Japie laat miljoenen euro’s aan kapitaal optimaal renderen

Ruim 5 jaar geleden waren de broers Jan-Willem en Pieter Seeder, (de Ja en de Pie van Japie) op zoek naar een occasion. Portalen afstruinen, van daaruit naar dealerwebsites en vrienden die riepen: “Je moet dat ‘ding’ uit Duitsland halen.”  Zonder enige kennis van zaken was daarmee de chaos en onzekerheid compleet. Dat, gecombineerd met het feit dat de heren uit een ondernemersfamilie komen, is het begin geweest van Japiecars.

Japiecars is een business-to-business oplossing geworden. Kun je dat uitleggen Jan-Willem?

“Al snel bleek dat wat de consument doet, namelijk het vergelijken van interessante auto’s, niet veel anders is dan wat de occasionmanager doet. Het verschil is dat het bij een occasionmanager om 100, 200, 3000 en soms wel 5000 auto’s gaat. Je bent nog snel 5 minuten per auto bezig. Kortom, meer uren dan er in een dag zitten. Niet te doen dus!”

Wat is dan volgens jullie wel de oplossing?

“Alles valt of staat met de kwaliteit van marktinformatie. Japie automatiseert het proces van inkoop tot aan monitoren en verkoop. Japie’s algoritmes verzamelen real-time grote hoeveelheden data over online verkoopprijzen, prijsaanpassingen, sta-dagen en verkoopaantallen van gebruikte auto’s. De data worden op basis van klant-specifieke protocollen geanalyseerd en ontsloten. De technologie is land- en taalonafhankelijk waardoor marktwaardes, (toekomstige) restwaardes en courantheden van gebruikte auto’s transparant, inzichtelijk en vergelijkbaar zijn. Dit zorgt ervoor dat miljoenen euro’s aan kapitaal optimaal rendeert.”

Hoe ervaren klanten Japie?

“Alles wat wij ontwikkelen doen wij in samenwerking met onze klanten, dus ik zou zeggen vraag het hen zelf”.

Emiel van Egmond, algemeen directeur Wittebrug, over Japie

“Japie werkt intuïtief, zoals een iPhone, je hebt geen handleiding nodig. Als je het een keer hebt gezien dan weet je hoe het werkt en kun je aan de slag. Het voordeel van Japie is dat hij geen automotive achtergrond heeft. Onze branche is namelijk vrij conservatief. Japie is echt anders, vernieuwend. Wat we meteen al merken is dat Japie ons heel veel tijd oplevert. Het vaststellen van de marktprijs is nu een kwestie van één druk op de knop. De occasionmanager hoeft deze input nu niet meer zelf te leveren maar gaat met de output van Japie aan de slag met het team. Op deze manier kunnen we op een slimme en snelle manier de winstmarge en omloopsnelheid optimaliseren. Bovendien gaat Japie nooit op vakantie wat ons minder kwetsbaar maakt.”

Hoe blijft Japie aansluiten op de behoefte vanuit de markt?

“ Door vragen te blijven stellen en geen aannames te doen. Dat laatste zou de doodsteek voor Japie zijn. Op korte termijn willen we aan de hand van data bepalen welke occasions, op basis van courantheden het beste verkocht kunnen worden. Dus eigenlijk de markt nog transparanter maken en dat niet alleen in Nederland maar wereldwijd,” aldus Jan-Willem Seeder, CEO Japiecars.

Japie laat miljoenen euro’s aan kapitaal optimaal renderen - Automobielmanagement.nl

Japie laat miljoenen euro’s aan kapitaal optimaal renderen

Ruim 5 jaar geleden waren de broers Jan-Willem en Pieter Seeder, (de Ja en de Pie van Japie) op zoek naar een occasion. Portalen afstruinen, van daaruit naar dealerwebsites en vrienden die riepen: “Je moet dat ‘ding’ uit Duitsland halen.”  Zonder enige kennis van zaken was daarmee de chaos en onzekerheid compleet. Dat, gecombineerd met het feit dat de heren uit een ondernemersfamilie komen, is het begin geweest van Japiecars.

Japiecars is een business-to-business oplossing geworden. Kun je dat uitleggen Jan-Willem?

“Al snel bleek dat wat de consument doet, namelijk het vergelijken van interessante auto’s, niet veel anders is dan wat de occasionmanager doet. Het verschil is dat het bij een occasionmanager om 100, 200, 3000 en soms wel 5000 auto’s gaat. Je bent nog snel 5 minuten per auto bezig. Kortom, meer uren dan er in een dag zitten. Niet te doen dus!”

Wat is dan volgens jullie wel de oplossing?

“Alles valt of staat met de kwaliteit van marktinformatie. Japie automatiseert het proces van inkoop tot aan monitoren en verkoop. Japie’s algoritmes verzamelen real-time grote hoeveelheden data over online verkoopprijzen, prijsaanpassingen, sta-dagen en verkoopaantallen van gebruikte auto’s. De data worden op basis van klant-specifieke protocollen geanalyseerd en ontsloten. De technologie is land- en taalonafhankelijk waardoor marktwaardes, (toekomstige) restwaardes en courantheden van gebruikte auto’s transparant, inzichtelijk en vergelijkbaar zijn. Dit zorgt ervoor dat miljoenen euro’s aan kapitaal optimaal rendeert.”

Hoe ervaren klanten Japie?

“Alles wat wij ontwikkelen doen wij in samenwerking met onze klanten, dus ik zou zeggen vraag het hen zelf”.

Emiel van Egmond, algemeen directeur Wittebrug, over Japie

“Japie werkt intuïtief, zoals een iPhone, je hebt geen handleiding nodig. Als je het een keer hebt gezien dan weet je hoe het werkt en kun je aan de slag. Het voordeel van Japie is dat hij geen automotive achtergrond heeft. Onze branche is namelijk vrij conservatief. Japie is echt anders, vernieuwend. Wat we meteen al merken is dat Japie ons heel veel tijd oplevert. Het vaststellen van de marktprijs is nu een kwestie van één druk op de knop. De occasionmanager hoeft deze input nu niet meer zelf te leveren maar gaat met de output van Japie aan de slag met het team. Op deze manier kunnen we op een slimme en snelle manier de winstmarge en omloopsnelheid optimaliseren. Bovendien gaat Japie nooit op vakantie wat ons minder kwetsbaar maakt.”

Hoe blijft Japie aansluiten op de behoefte vanuit de markt?

“ Door vragen te blijven stellen en geen aannames te doen. Dat laatste zou de doodsteek voor Japie zijn. Op korte termijn willen we aan de hand van data bepalen welke occasions, op basis van courantheden het beste verkocht kunnen worden. Dus eigenlijk de markt nog transparanter maken en dat niet alleen in Nederland maar wereldwijd,” aldus Jan-Willem Seeder, CEO Japiecars.