Mayster: digitale prijslijst verhoogt de aankoopkans

Het fysieke showroomverkeer gaat naar beneden. Online biedt hiervoor een oplossing, zodat importeurs in samenwerking met de dealers de klant informeren. Cruciaal hierin is de interactieve prijslijst. “Die moet beter worden gekoppeld aan de car configurator.”

“Momenteel is de prijslijst een soort Excel-sheet, de klant snapt niet wat er allemaal mogelijk is. Wij helpen de klant om hem te laten begrijpen wat er allemaal kan. Onze interactieve prijslijst is een mooi voorbeeld van hoe importeurs en dealers kunnen worden ondersteund”, aldus Marcel Buining, directeur/eigenaar van het innovatieve Mayster en die net als zijn collega Jasper van der Bijl praat vanuit een schat aan ervaring. “Ook in de automotive wordt al jaren gesproken over de beweging naar online verkopen. Maar een auto is geen mobiele telefoon. Er komt veel, écht veel meer emotie kijken bij de aankoop van een auto. Het online-aandeel in het aankoopproces en aankoopbeslissing wordt momenteel wel groter. Nog niet zo lang geleden bezocht een potentiële koper drie keer de showroom, tegenwoordig is dat nog maar één keer. Dit bevestigt de importantie van de online communicatie: hoe beter je de klant online informeert, des te meer succes heb je in de verkoop.”

Bal op de stip

“Een ander eigentijds aspect is dat beeldbellen en live streamen nu opgang maken. Het is zaak voor de dealers en importeurs hierin niet achter te blijven, want dan mis je de slag.” Mayster helpt de klant om digitaal voor een product of merk te kiezen. “Wij zijn de uitleggers en overtuigers, de bal ligt op de stip en de dealer en klant mogen hem inschieten”, aldus Marcel Buining. Hij vervolgt: “Onze focus ligt momenteel op de online prijslijst. Dat is één van de meest en langst geraadpleegde bronnen op importeur- en dealerwebsites. Daarmee is het één van de krachtigste conversietools. Onderzoek wijst uit dat ruim 70 procent van de prijslijsten niet ontworpen is voor online gebruik. Mayster heeft daarvoor een eenvoudige oplossing. Voor meerdere merken hebben we inmiddels interactieve prijslijsten ontwikkeld. Voorzien van productvideo’s op basis van UX-design. Dealers kunnen vervolgens vanuit de digitale prijslijst doorlinken naar hun voorraadmodule. Het is een schoolvoorbeeld van een statische pdf naar een interactieve, digitale conversietool.”

Goede prijslijst

Tegelijkertijd staan de marketingbudgetten van auto-importeurs flink onder druk door tegenvallende verkoopcijfers. Deze versnelde opschuiving naar online maakt het belang van een goede prijslijst alleen maar groter. Marcel Buining: “Auto-importeurs onderkennen dit belang ook, gezien de vele CTA’s op hun website, die de bezoeker moet verleiden naar de prijslijst door te klikken. Begrijpelijk, aangezien de prijslijst één van de weinige tools is die een importeur volledig zelf kan beïnvloeden om meer leads en verkopen te behalen. Dit in tegenstelling tot de car configurator, die vaak rechtstreeks vanuit de fabrikant wordt ontworpen en onderhouden. Kortom, het doel van de digitale prijslijst is de conversie verhogen door de consument te informeren, overtuigen en verleiden tot de volgende stap in de sales funnel.”

Mayster: digitale prijslijst verhoogt de aankoopkans - Automobielmanagement.nl

Mayster: digitale prijslijst verhoogt de aankoopkans

Het fysieke showroomverkeer gaat naar beneden. Online biedt hiervoor een oplossing, zodat importeurs in samenwerking met de dealers de klant informeren. Cruciaal hierin is de interactieve prijslijst. “Die moet beter worden gekoppeld aan de car configurator.”

“Momenteel is de prijslijst een soort Excel-sheet, de klant snapt niet wat er allemaal mogelijk is. Wij helpen de klant om hem te laten begrijpen wat er allemaal kan. Onze interactieve prijslijst is een mooi voorbeeld van hoe importeurs en dealers kunnen worden ondersteund”, aldus Marcel Buining, directeur/eigenaar van het innovatieve Mayster en die net als zijn collega Jasper van der Bijl praat vanuit een schat aan ervaring. “Ook in de automotive wordt al jaren gesproken over de beweging naar online verkopen. Maar een auto is geen mobiele telefoon. Er komt veel, écht veel meer emotie kijken bij de aankoop van een auto. Het online-aandeel in het aankoopproces en aankoopbeslissing wordt momenteel wel groter. Nog niet zo lang geleden bezocht een potentiële koper drie keer de showroom, tegenwoordig is dat nog maar één keer. Dit bevestigt de importantie van de online communicatie: hoe beter je de klant online informeert, des te meer succes heb je in de verkoop.”

Bal op de stip

“Een ander eigentijds aspect is dat beeldbellen en live streamen nu opgang maken. Het is zaak voor de dealers en importeurs hierin niet achter te blijven, want dan mis je de slag.” Mayster helpt de klant om digitaal voor een product of merk te kiezen. “Wij zijn de uitleggers en overtuigers, de bal ligt op de stip en de dealer en klant mogen hem inschieten”, aldus Marcel Buining. Hij vervolgt: “Onze focus ligt momenteel op de online prijslijst. Dat is één van de meest en langst geraadpleegde bronnen op importeur- en dealerwebsites. Daarmee is het één van de krachtigste conversietools. Onderzoek wijst uit dat ruim 70 procent van de prijslijsten niet ontworpen is voor online gebruik. Mayster heeft daarvoor een eenvoudige oplossing. Voor meerdere merken hebben we inmiddels interactieve prijslijsten ontwikkeld. Voorzien van productvideo’s op basis van UX-design. Dealers kunnen vervolgens vanuit de digitale prijslijst doorlinken naar hun voorraadmodule. Het is een schoolvoorbeeld van een statische pdf naar een interactieve, digitale conversietool.”

Goede prijslijst

Tegelijkertijd staan de marketingbudgetten van auto-importeurs flink onder druk door tegenvallende verkoopcijfers. Deze versnelde opschuiving naar online maakt het belang van een goede prijslijst alleen maar groter. Marcel Buining: “Auto-importeurs onderkennen dit belang ook, gezien de vele CTA’s op hun website, die de bezoeker moet verleiden naar de prijslijst door te klikken. Begrijpelijk, aangezien de prijslijst één van de weinige tools is die een importeur volledig zelf kan beïnvloeden om meer leads en verkopen te behalen. Dit in tegenstelling tot de car configurator, die vaak rechtstreeks vanuit de fabrikant wordt ontworpen en onderhouden. Kortom, het doel van de digitale prijslijst is de conversie verhogen door de consument te informeren, overtuigen en verleiden tot de volgende stap in de sales funnel.”