“De focus op B2B is een trend die al langer zichtbaar is. De coronacrisis heeft gezorgd voor versnelde professionalisering bij importeurs en dealerbedrijven”, schetst Martin van Eck van MSR Consulting Group. “Met de juiste sales- en marketingacties kan op kostenefficiënte wijze behoud of groei worden bereikt.”

Het waarom is helder: de zakelijke markt is stabieler, kenmerkt zich door meer partijverkoop en gezonde marges op een voertuig. Vooral bij bedrijfswagens. Ook positief: de spin-off in de vorm van werkplaatsomzet. De stijgende populariteit van private lease kan bovendien extra salesvolume gaan geven dankzij de korte vervangingscyclus.

Succesvoller

Om succesvoller te kunnen zijn op de zakelijke markt ondersteunt MSR importeurs en dealerbedrijven met B2B-trajecten om het salespotentieel volledig te benutten. Centraal bij de advisering en coaching staat het eigen MSR B2B Portal. Hierin zijn 7 online tools geïntegreerd:

1. Fleetdatabase

2. Marktpotentieel analyse

3. Sales plan generator

4. Leads- en relatiebeheertool

5. Campagnetool

6. Coaching- en ontwikkelingstool (inclusief 360 graden assessment)

7. Organisatie- en proces verbetertool

Samenspel

Het portal biedt bovendien een uitgebreid KPI-dashboard om de resultaten en ontwikkelingen te volgen. “Het systeem is zo ingericht dat zowel importeur, dealermanagement als de individuele medewerker toegang hebben tot de gegevens en rapportages”, benadrukt Martin van Eck. “Deze transparantie draagt bij aan een soepel samenspel tussen importeur, dealer en MSR, en dus aan betere resultaten.”

MSR maakt het verschil met haar jarenlange kennis, ervaring en drang tot innovatie. Logischerwijs zijn alle onderdelen van het B2B Portal dan ook coronaproof. “Een goed voorbeeld is de leads- en relatiebeheertool, waarbij je nu heel gemakkelijk een Webex meeting inplant”, besluit Martin van Eck.