Al jarenlang is bekend dat de traditionele rol van de dealer verandert, maar momenteel gaat dit proces wel heel erg snel constateert Corduwener. “Ten opzichte van het derde kwartaal in 2019 hebben we te maken met een omzetdaling van 25 procent in de verkoop van nieuwe auto’s. Voor de inzet van leaseauto’s geldt een teruggang van 22 procent. Mensen werken vanuit huis, er wordt minder gereden, ondernemingen verwachten slechte financiële resultaten en stellen aanschaf uit. De traditionele rol van de dealer verandert enorm, het proces van digitalisering is onomkeerbaar.” Door de elektrificatie daalt de omzet in de aftersales ook, daar valt voor de dealers geen winst te behalen. Waar dan wel? Tom Corduwener: “Heel simpel, met de verkoop van gebruikte auto’s! De automobilist wil nog steeds veilig van A naar B en koopt daarom een occasion. Met de auto hoeven ze niet in een vliegtuig, trein of bus en lopen ze dus geen besmettingsgevaar. Mensen blijven rijden, in april voorspelden we al dat de verkoop van gebruikte auto’s ging stijgen want de auto is een veilig vervoermiddel. We stevenen af op een recordjaar als het gaat om de occasionverkoop.

Import

Omdat er een tekort is aan gebruikte auto’s in Nederland, kom je in het buitenland terecht. Gerenommeerde ondernemingen als Carnext, Pon, Van Mossel, Louwman, Stern, Broekhuis en Amega maken gebruik van de taxatie- en importdienstverlening van XRAY, evenals vele andere, kleinere autobedrijven. Import zorgt voor winstbijdrage. Dealers en universele autobedrijven die zich in import specialiseren hebben de toekomst. Inmiddels wordt een derde van alle geïmporteerde auto’s door de software van XRAY op waarde geschat. XRAY heeft daarmee een gemiddelde BPM- besparing van 23,5 procent voor haar klanten kunnen realiseren.

Restwaardebepalingen

Daar komt bij dat XRAY door de Belastingdienst is goedgekeurd als leverancier van marktconforme restwaardebepalingen voor occasions en voor importauto’s. In Nederland heeft de invoering van de nieuwe WLTP-rekenmethodiek onder andere invloed op de bpm, de nieuwprijs van voertuigen en de bijtelling. De software van XRAY is hierop al ingericht. Geheel automatisch worden alle bpm-regimes vergeleken en de meest voordelige wordt gehanteerd in de bpm-koerslijst aangifte. “Wij leveren een zeer nauwkeurige en betrouwbare handelswaarde, op basis van alle factoren die invloed hebben op die waarde. Dat blijft van belang, want op de korte termijn verwacht ik dat de occasionhandel de winstbrenger in een autobedrijf blijft”, aldus Corduwener. “We moeten ons hierop focussen, het positief maken en elkaar vooral geen crisis aanpraten. De economie draait door, wel de bakens verzetten en doen waar je goed in bent en rendement oplevert: gebruikte auto’s importeren met behulp van de software van XRAY Automotive.”