Bert Huisman, formule manager bij ABS Autoherstel, is helder: “Als er sprake is van een reparatie waar specialistische kennis voor nodig is, dan geeft het veiligheid kritisch filter dat aan in de checklist. Dat deel van de reparatie kan dan alleen worden afgevinkt door een medewerker die daarvoor gekwalificeerd is. Om dit te realiseren wordt er onder andere een veiligheid kritisch filter toegepast. Het filter kijkt naar de uitvoeringsspecificaties en kijkt wat er is ingevoerd voor het herstel van de schade. Het filter leest ook de woorden in de calculatie. Uiteindelijk geeft het aan of er sprake is van een veiligheid kritische reparatie, zoals werken aan de wielophanging, de veiligheidskooi, de rijhulpsystemen, of de veiligheidssystemen. Als dat het geval is dan worden er automatisch in de checklist specifiek bij deze klus horende regels aangemaakt. Hiermee wordt aangegeven dat er voor deze reparatie specialistische kennis vereist is en wordt er via een koppeling met ‘VOC Inzicht’ gecontroleerd of die kennis in huis is, en wie dat deel van de reparatie kan aftekenen ter controle.”

Stappenplan
Huisman gaat daarop verder: “Als je de checklist nauwgezet volgt dan doe je altijd de juiste dingen. Het is een soort stappenplan op maat voor de klus. Belangrijk is dat deze checklist ook automatisch wordt gedocumenteerd in het dossier. Dat zorgt ervoor dat er altijd een volledig rapport ligt van de reparatie waarin we kunnen aantonen hoe het reparatieproces eruit heeft gezien. Ons doel is om te kunnen laten zien dat wij iedere schade kwalitatief, veilig en efficiënt kunnen herstellen. Dat biedt zekerheid voor onze opdrachtgevers én de berijders.”