De OOC-loopbaancoach voert één of meerdere gesprekken met de werknemer. Vanwege COVID-19 kan niet altijd een afspraak op de zaak worden gemaakt. Het kan dus ook telefonisch of met een videocall. Naar aanleiding van de gesprekken kan een persoonlijk ontwikkelingsplan opgesteld worden, eventueel als onderdeel van een bedrijfs- opleidingsplan.

Hoe werkt het in de praktijk?
OOC-loopbaancoach Fred Beumer vertelt over een recent coachingstraject. “De werknemer had het niet naar zijn zin op het werk en kreeg geen groeimogelijkheden. De communicatie met zijn leidinggevende was niet goed en hij voelde zich niet gezien. Op mijn advies heeft hij toen een brief voor zichzelf geschreven over wat hij vindt dat niet goed gaat en waarin hij geen doorgroeikansen heeft. Met die brief als ondersteuning heeft hij een gesprek gehad, wat goed verliep. Er is een afspraak gemaakt over communiceren onderling en we gaan een Persoonlijk Ontwikkelings Plan schrijven dat hij met zijn leidinggevende gaat bespreken.”

Wat ging er anders in het coachingstraject vanwege COVID-19?
“Omdat we geen afspraak op de zaak konden plannen hebben we een telefonische afspraak gemaakt. De hulpvraag telefonisch scherp krijgen was echter lastig voor  de werknemer, dus hebben we een wandelcoach-afspraak op 1,5 meter afstand ingepland. Juist in dit geval bleek dit een heel goede oplossing. Door te wandelen kijk je elkaar niet aan en kan het zijn dat je veel makkelijker praat. Dat was voor deze medewerker het geval en zo heb ik hem verder kunnen helpen.”