In september kon er qua afzet met 64 procent ten opzichte van dezelfde maand van 2009 worden geplust. Op jaarbasis groeide de afzet met 36 procent, oftewel 13 procent meer dan het marktgemiddelde.

Vooral de i10 is populair met 6.047 registraties in de periode januari t/m september. De Hyundai i30 doet het ook prima met 1.750 orders. Daar tussenin zitten de i20 (2.891 verkopen) en de iX35 (3.459 registraties).

De goede gang van zaken bij Hyundai kan niet los worden gezien van de verbeterende kwaliteitsreputatie van het merk. Zo is de Getz door de Consumentenbond uitgeroepen tot de meest betrouwbare auto. De andere podiumplaatsen zijn voor de Audi A4 en de Honda Civic Hybrid.

De top-5 wordt gecomplementeerd door de Honda Jazz en de Volkswagen Touran. "Hyundai timmert enorm aan de weg," aldus Hans Kwaad, directeur van importeur Greenib Car. "Eerdere consumentenonderzoeken hebben aangetoond dat Hyundai bij de kwalitatief beste automerken behoort. Daar zijn we trots op".

De vraag dient zich nu aan of Hyundai rijp is voor de lancering van een serie premiummodellen. Over de haken en ogen bij het realiseren van deze ambitie kunt u meer lezen in de column van Toralt Deinum in het nieuwe nummer van Automobiel Management, welke vrijdag 29 oktober uitkomt.