Tijdens een door de importeur belegde persbijeenkomst kwam directeur Peter Bijvelds donderdagmiddag met een nieuwe, op zijn verzoek door de TÜV uitgevoerde test van de Landwind. Daaruit blijkt volgens de importeur dat de Landwind wel degelijk voldoet aan de normen op het gebied van veiligheid. Volgens hem heeft de ANWB vorige maand dan ook ten onrechte gesteld dat het model is gezakt voor de Euro NCAP-botsproef. Bij de betreffende test werd volgens Bijvelds helemaal niet gemeten conform NCAP-normen. Verder zegt de importeur dat het omstreden Chinese model wel degelijk valt binnen de emissienorm Euro III – en binnenkort Euro IV. Bijvelds plaatste tijdens de persbijeenkomst openlijk vraagtekens bij de rol van de ANWB. Hem houdt vooral de vraag bezig waarom de bond de uitslag van de eerste test zo kort voor het merkdebuut op de IAA naar buiten bracht. Bijvelds heeft het vermoeden dat andere belangen in het spel zijn. Sinds de publiciteit rond de botsveiligheid ontstond, hebben 25 klanten de bestelling van een Landwind ingetrokken.