Zo moet het autobedrijf van de klant een objectieve reden voor de ingreep krijgen, die laten vastleggen in een standaardverklaring en een kopie ervan sturen naar de Stichting Nationale Auto Pas. De voorzieningenrechter deed zijn uitspraak in een kort geding dat was aangespannen door de Bovag, RAI Vereniging, Stichting NAP en twee autobedrijven. Steen des aanstoots was een bedrijf uit Eindhoven dat onder meer op internet zijn diensten aanbood. Met de uitspraak ligt er een juridisch onderbouwd ‘nee, tenzij’. Aanpassing van de tellerstand blijft dus weliswaar mogelijk, zij het onder strenge condities. Voortaan krijgt de Stichting NAP zwart op wit het bewijs dat een tellerstand niet meer spoort met de werkelijkheid. Vastgelegd moeten worden: het kenteken, chassisnummer, de reden voor de wijziging en de originele en gewijzigde kilometerstand. Bovendien moet de opdrachtgever de Stichting NAP tienduizend euro betalen, mocht achteraf blijken dat hij het bedrijf dat de tellercorrectie doorvoert verkeerd heeft geïnformeerd. Iedere keer dat het gedaagde Eindhovense autobedrijf verzuimt te voldoen aan de voorwaarden moet het een dwangsom betalen van vijfduizend euro. Verder dient de onderneming binnen tien werkdagen na vandaag (31 januari) het vonnis kenbaar te maken op de website www.kilometerstandcorrectie.nl en/of andere relevante sites dan wel media. De mededeling op de eigen website dat de kilometeraanpassing “discreet” gebeurt is eveneens uit den boze. Of de betreffende ondernemer hoger beroep aantekent is niet bekend: hij wil geen commentaar geven op de uitspraak, die hij overigens zegt niet te kennen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding