De initiatiefnemers hebben voor dit ‘cash & carry-concept’ geen toestemming gevraagd van DaimlerChrysler Nederland. Wel heeft het drietal van het hoofdkantoor in Duitsland de officiële toestemming gekregen om de merknaam en het merkbeeld te gebruiken. Woordvoerder Tako de Jong van de Wensink Groep: “In de outlet stores bieden we de auto’s aan zoals ze binnenkomen. Ze ondergaan een korte technische inspectie, gaan de wasstraat door en krijgen een scherpe vraagprijs. Indien gewenst kan de klant ze binnen een uur meenemen. Omloopsnelheid is het sleutelwoord.” Volgens de Mercedes-Benz Direct-ondernemers is hun concept het antwoord op de almaar toenemende verkoop van occasions op internet. Daar verhandelen particulieren, Mercedes-specialisten en vele universele garages het grootste gedeelte van de Mercedessen tussen vier en acht jaar oud. “De Mercedes-dealer doet jaarlijks maar iets meer dan veertig procent van de bijna zestienduizend Mercedessen tot en met zeven bouwjaren oud die in Nederland worden aangeboden.” Bij de drie initiatiefnemers is het voor de klant inpakken en wegwezen. Wil de koper toch wat meer zekerheden inbouwen dan staan hem enkele pakketten ter beschikking. Met het Premium Used pakket (295 euro) koopt de klant enkele extra’s zoals een NAP-certificaat, veertig liter brandstof, een APK-keuring, banden met minimaal drie millimeter profiel en veertien dagen lang een Niet-goed-geld-terug-garantie. Bij andere pakketten, beginnend bij een garantiepakket tegen 0,5 eurocent (excl. BTW) per kilometer, verplicht de koper zich het onderhoud te laten doen bij één van de deelnemende dealervestigingen. “Wij verwachten dat de helft van de kopers via de pakketten weer geregelde klanten worden van onze werkplaatsen.” Marketingspecialist Tako de Jong is ervan overtuigd dat de Nederlandse markt door de drie initiatiefnemers volledig is afgetimmerd. “Er waren genoeg andere Mercedes-dealers die ook graag met ons in zee waren gegaan, maar die hebben we moeten teleurstellen.”