Productie van de enorme auto – vijf meter lang, met vier deuren en met een opvallende aluminium vin over de lengte van het dak – is voorzien vanaf eind 2007. Victor Muller, oprichter en directeur van Spyker, schat dat de auto rond de euro 235.000 zal kosten, exclusief belastingen. ‘We gaan met deze auto een territorium betreden waar nog niemand is geweest. Dit is een volstrekt nieuwe "breed"’, zegt Muller vandaag in Het Financieele Dagblad. Hij verwacht dat Spyker met de geplande ‘super Sports Utility Vehicle’, die hij omschrijft als een ‘super sportscar’, meer exemplaren te verkopen dan de sportwagens die het bedrijf uit Zeewolde nu bouwt. Spyker speelt met de nieuwe auto in op de vergrijzing onder liefhebbers van sportauto’s. ‘Mijn klanten willen de sensatie van een supersportscar met het comfort en de wegligging van een four-wheeldrive.’ De merken waarmee Spyker zich meet – Ferrari, Aston Martin, Bentley, Lamborghini – voeren geen SUV. Aan het enige prototype wordt nog in Engeland gewerkt. Dinsdag wordt het prototype naar Zwitserland getransporteerd. Na reacties uit de markt te hebben gepeild, wil Muller vijf ‘preproduction-auto’s’ in het Engelse Coventry bouwen. Muller zegt de afgelopen paar jaar geleden te hebben onder de scepsis waarmee zijn ‘revival’ van Spyker is begroet. ‘Maar ik ben gewoon op ramkoers gebleven.’ Lees meer in een uitgebreid en onthullend interview met Victor Muller in AM nr. 4

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding