Dat de vereniging dat overweegt, meldt het Financieele Dagblad. RAI Vereniging is voor 75 procent eigenaar van het tentoonstellingscomplex, de overige 25 procent berust bij de gemeente Amsterdam. Het debat is vorige week op de Autosalon in Genève aangezwengeld door Arjen de Jong, directeur van BMW Groep Nederland en vooraanstaand RAI-lid. De laatste twee jaar boekte de exploitant van de expositiehallen de hoogste winst uit zijn geschiedenis. De benutting van de capaciteit is verbeterd, de marges liggen hoger en de rentelasten zijn structureel verlaagd. De balanspositie is dermate versterkt dat de RAI in december kans zag alle leningen van de gemeente Amsterdam in één klap af te lossen. “We zijn nu volledig privaat gefinancierd en niet meer afhankelijk van de gemeente”, verklaart Hans Bakker, directievoorzitter van RAI Holding. Ook Bakker weet van de plannen om de aandelen van de hand te doen. Het plan levert ook flink wat op. Het 25 hectare grote complex bevindt zich immers op een van de duurste locaties van Nederland: vlak bij de Zuidas van Amsterdam en goed ontsloten via de ringweg A10, naast spoor en metro. “Zou je de hallen vervangen door kantoren en appartementen, dan krijgt de in erfpacht uitgegeven grond een waarde van anderhalf tot tweeënhalf miljard euro, weet Bakker. “Menig vastgoedondernemer zit verlekkerd naar deze plek te kijken.” Op grond van afspraken met de gemeente mogen aandelen op zijn vroegst vanaf 2009 worden verkocht. En dan heeft het stadsbestuur het eerste recht van koop. Directeur Peter Janssen van de RAI Vereniging zegt ‘geen onbezonnen dingen’ te willen doen en niet voorbij te willen gaan aan de ‘grote verwevenheid tussen de vereniging en de RAI’.