De leden lopen massaal weg en honderden banen staan op de tocht. ANWB kampt met verschillende affaires: de omstreden pechhulp-dubbeldekkingen, de concurrentie van Route Mobiel met bijbehorende rechtszaken en het geruzie over autotests. En dan natuurlijk het uitkopen van kleinere bergingsbedrijven door ANWB-dochter Logix, wat soms onder druk gebeurt. Het documentaireprogramma Zembla onderzocht de macht en onmacht van ’s lands grootste vereniging, die zich vaak gedraagt als ‘een keihard commercieel bedrijf’. De uitzending heet ‘De kampioen van de weg’. Het AD berichtte op 5 april onder de kop ’cijfers ANWB gemanipuleerd’ over wegenwachters die jarenlang met cijfers moesten knoeien om maar een hoog reparatiepercentage te kunnen behalen. Dat verklaren verschillende (oud-)wegenwachters tegen de krant. ‘ANWB stelt dat negentig procent van de pechgevallen langs de weg wordt verholpen, maar dat klopt niet helemaal. Ik denk dat we door alle jaren heen niet meer dan een derde van de pechgevallen daadwerkelijk hebben kunnen repareren’, zegt iemand die 22 jaar als wegenwachter werkte. Een woordvoerder van de ANWB bezweert tegenover AM dat de Wegenwacht wel degelijk een slagingspercentage van negentig procent scoort. Ter plekke, langs de weg. “Slechts in tien procent van de gevallen gebeurt er wat anders, zoals wegslepen.” Hij verklaart: “Onze leden stellen het op prijs om direct geholpen te worden. Ze willen niet eerst naar een garage, waar ze vaak weer geconfronteerd worden met extra kosten.” Marry Kwekel van de derde hulppartij, AA-Team (AutoAssistentie-team) zegt dat zijn pechhulpdienst gemiddeld zeven van de tien pechauto’s ter plaatse repareert. Bij Route Mobiel wordt zo’n veertig procent weggesleept voor reparatie. En bij de ANWB ligt dat rond de 35 procent, aldus insiders.