BMW weigert plaats in multimerkhuis

BMW directeur Arjen de Jong “bedankt feestelijk” voor een plekje in het nieuwe meermerkenhuis van Motorhuis Kerketuinen in Den Haag. Wel praat hij met de Markeur Holding over een single point dealerschap.

Dat bleek tijdens het NDA-seminar Multi-retailing, dat plaatsvond bij Het Motorhuis. Pas als het water tot aan de lippen staat zoekt BMW Nederland zijn heil onder een meermerkendak. "En dat is dus pertinent niet het geval. En zo ver komt het ook niet", aldus De Jong. Overigens liet Markeur holdingdirecteur Hans Laman weten dat BMW ook geen merk is dat onder een grote merkenparaplu verkocht moet worden. Lang niet iedere combinatie van merken is een gelukkige, liet hij weten. Enkele vuistregels voor een geslaagd multimerkenbeleid, volgens Laman: niet meer dan vijf of zes merken onder één dak; maximaal twee merken per verkoopleider; ook binnen één pand de merkbeleving in stand houden – ook op after sales gebied. Uitgangspunt voor het multimerkenbeleid van Laman is een substantiële kostenreductie waardoor de klant een financieel aantrekkelijke propositie kan worden gedaan. “We willen de klanten laten zien dat ze bij ons goedkoper uit kunnen zijn.” Motorhuis Kerketuinen is één van de 356 multimerkdealers in Nederland. Slechts twee hiervan hebben zes merken onder één dak en maar één durft het met zeven merken aan. Het leeuwendeel – liefst 285 dealers – doet het met twee merken.

BMW weigert plaats in multimerkhuis - Automobielmanagement.nl

BMW weigert plaats in multimerkhuis

BMW directeur Arjen de Jong “bedankt feestelijk” voor een plekje in het nieuwe meermerkenhuis van Motorhuis Kerketuinen in Den Haag. Wel praat hij met de Markeur Holding over een single point dealerschap.

Dat bleek tijdens het NDA-seminar Multi-retailing, dat plaatsvond bij Het Motorhuis. Pas als het water tot aan de lippen staat zoekt BMW Nederland zijn heil onder een meermerkendak. "En dat is dus pertinent niet het geval. En zo ver komt het ook niet", aldus De Jong. Overigens liet Markeur holdingdirecteur Hans Laman weten dat BMW ook geen merk is dat onder een grote merkenparaplu verkocht moet worden. Lang niet iedere combinatie van merken is een gelukkige, liet hij weten. Enkele vuistregels voor een geslaagd multimerkenbeleid, volgens Laman: niet meer dan vijf of zes merken onder één dak; maximaal twee merken per verkoopleider; ook binnen één pand de merkbeleving in stand houden – ook op after sales gebied. Uitgangspunt voor het multimerkenbeleid van Laman is een substantiële kostenreductie waardoor de klant een financieel aantrekkelijke propositie kan worden gedaan. “We willen de klanten laten zien dat ze bij ons goedkoper uit kunnen zijn.” Motorhuis Kerketuinen is één van de 356 multimerkdealers in Nederland. Slechts twee hiervan hebben zes merken onder één dak en maar één durft het met zeven merken aan. Het leeuwendeel – liefst 285 dealers – doet het met twee merken.