Vandaag heeft de directeur Henk Salomons (foto) van de importeur de beslissing voor de reorganisatie bekendgemaakt op een meeting met zijn dealers. “We hebben na een jaar importschap de zaak intern op de rit. Er is een strategische keuze gemaakt voor kwaliteit en groei voor Alfa Romeo. Het netwerk moet daarbij aansluiten dus moet je daaraan kwaliteitseisen stellen. Een substantieel deel van de dealers kan of wil niet aan de eisen voldoen om allerlei verschillende redenen. Met sommigen zullen we praten om ze een nieuwe kans te geven maar een belangrijk deel wordt vervangen omdat met hen voortzetting van het dealerschap geen zin heeft. Het zijn met name dealers die het merk Alfa Romeo er bij doen.” De importeur zegt in de komende weken alle vestigingen persoonlijk te gaan informeren over hun toekomstige positie. De hele operatie zou ‘in nauw overleg’ met de fabriek worden uitgevoerd. Alfa Romeo Nederland, in casu Kroymans Corporation, wil wel een volwaardig netwerk in stand houden. De importeur zal daarom voor de weggevallen dealers vervangers zoeken. “De voorbereidingen voor het succes voor Alfa Romeo zijn klaar. We gaan nu gas geven met een megamediacampagne en een aanval op de leasemarkt. Er komt een 159 Business, de leasetarieven worden verscherpt en we gaan uit voorraad leveren”, aldus Salomons. Alfa Romeo Nederland heeft de doelstelling twee keer zoveel auto’s te doen als het nu doet, tot een niveau van negen- tot tienduizend auto’s per jaar. Die ambitie is al eerder uitgesproken maar tot dusver niet gerealiseerd. Salomons: “We zijn nu een jaar bezig. We hebben onze eigen organisatie op orde en nu volgt de forse herstructurering van het dealernetwerk. Door de aangekondigde nieuwe modellen moeten we het netwerk daarvoor klaarmaken. Daarmee zullen we de doelstellingen gaan halen. Heel belangrijk voor de aantallen zal de auto in het B-segment worden.” Salomons is recent in als managing director dienst getreden bij Alfa Romeo nadat directeur Pieter van der Velden vertrok. Het Alfa Romeo-netwerk bestaat momenteel ongeveer voor de helft uit exclusieve dealers en voor de helft uit multibrand. Voor de plekken die open vallen, staat de importeur open voor gesprekken met ‘nieuwe partijen’. Meer hierover in de komende AM van 1 september .