Dat blijkt uit online-onderzoek van Veldkamp, uitgevoerd in opdracht van Microsoft Digital Advertising Solutions. De onderzoekers stelden aan zeshonderd autobezitters onder andere de vraag ‘wat is de rol van internet in de oriëntatiefase van het aankoopproces?’ Uit de antwoorden blijkt dat internet voor merken het meest geschikte mediumtype is om binnen de "evoked set" van de autoconsument te komen. Uit de resultaten van het onderzoek komt duidelijk naar voren dat internet (door zijn transparantie) het keuzeproces vergemakkelijkt. In de oriëntatiefase gebruiken bijna zeven op de tien autobezitters internet als eerste of tweede bron. Ruim een derde van de autoconsumenten gebruikt brochures als hoofdbron. Autobladen, de sociale omgeving en personeel van de autodealer volgen daarna (alle met ongeveer 25 procent). Internet onderscheidt zich volgens de onderzoekers als informatiebron vooral in het bieden van de mogelijkheid om te vergelijken. Dit doen consumenten met prijzen, modellen, kenmerken en – het meest geloofwaardig – ervaringen van andere autobezitters. Gelet op het toenemende internetgebruik kan volgens de onderzoekers de huidige autobezittende heavy user van internet wellicht als de autoconsument van morgen gezien worden. Zij besteden immers relatief veel tijd aan het online oriënteren op een nieuwe auto. De autodealer blijft een zeer centrale rol vervullen in het aankoopproces. Sterker nog, autobezittende heavy users bezoeken gemiddeld méér autodealers en maken meer proefritten dan de autobezittende light users van internet. Waarschijnlijk worden heavy users juist vooral nieuwsgierig gemaakt naar nieuwe merken en nieuwe modellen, wat het dealerbezoek ten goede komt. (bron: Marketing Online)