De investering is nodig om de Colt een facelift te geven. Daardoor kan de wagen langer in productie blijven dan het jaar 2010, zoals tot voor kort de bedoeling was. De Colt in zijn tweede levensfase moet in 2008 op de markt komen. Mitsubishi zou enkele tientallen miljoenen euro’s steken in het project. FNV Bondgenoten put moed uit de verlengde productietermijn. Bestuurder Henk van Rees hoopt dat de Japanners hun besluit over waar de opvolger van de Colt zal worden gemaakt mede zullen baseren op de gunstige ervaringen in Born. Hoe langer die periode duurt, des te groter de kans op een voor NedCar positief besluit. Ondanks de opgerekte productietermijn zullen er bij de autofabriek nog zo’n honderd van de 1350 medewerkers uit moeten, verwacht FNV Bondgenoten. De medewerkers van de fabriek zijn door de directie vertrouwelijk geïnformeerd over de jongste ontwikkelingen. Naar buiten toe wil NedCar noch Mitsubishi een toelichting geven.