Maar de ontwikkeling gaat wat minder snel dan voorheen. In 2004 bleken de vijftig grootste autodealers nog maar 33,5 procent van de markt in handen te hebben, in 2005 steeg dat aandeel naar 38,7 procent. Nu blijkt dat de vijftig grootste holdings 3 9,3 procent van alle nieuwe personenauto’s en bestelwagens aan de man hebben gebracht. Deze cijfers volgen uit de jongste editie van een jaarlijks onderzoek van dealeradviesbureau DealerSupportNet en RDC. De meeste dealerholdings noteerden in 2006 een groeiende autoafzet. Lijstaanvoerder (en enige beursgenoteerde autodealer) Stern Groep klom zo’n vier procent en volgde daarmee de marktontwikkeling. Nefkens Groep en Van Mossel maakten de grootste verkoopvorderingen. Ook Louwman Retail maakte een flinke stap voorwaarts en staat nu in de toptien. Met name de Kroymans Retail Group en de dealerbedrijven binnen Autobinck Holding zetten in 2006 – deels door het afstoten van vestigingen – aanzienlijk minder auto’s af. Van de grote merken is Opel het sterkst afhankelijk van de dealers uit de Top 50. Van de totale nieuwverkoop van Opel personenauto’s en bestelwagens werd 62 procent verkocht door bedrijven uit deze lijst. Ook Volkswagen (57) en Renault (55 procent) leunen sterk op deze megadealers. Daarentegen zijn vooral Citroën (10 procent) en Hyundai (12) sterk ondervertegenwoordigd binnen de lijst van de RDC Dealerholding Top 50 van 2006. De complete lijst is te vinden op de website www.dealersupportnet.nl . 1 Stern Groep 19.000 ex. 2 Dealer Groep Pon 16.800 ex. 3 Nefkens Groep 12.700 ex. 4 Markeur 9.800 ex. 5 Van Mossel Waalwijk 9.500 ex. 6 Kroymans Retail Group 9.200 ex. 7 Pouw Groep 8.200 ex. 8 Koops Furness 6.800 ex. 9 Broekhuis Holding 6.700 ex. 10 Louwman Retail 6.300 ex. Meer hierover in AM nummer 6 van 30 maart.